1993: VW Golf - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
1993: VW Golf
Det låter egentlig ganske utrolig, og sier litt om hva Årets Bil egentlig er verd, men dette var altså første gang Golf kom på topp i denne avstemningen. Volkswagen hadde nemlig lenge en PR-avdeling som gikk ut fra at bilene talte for seg og at journalister kunne tenke og reagere på egen hånd.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif
Vi måtte altså til barnebarnet før journalistene applauderte en av den moderne bilhistoriens mest betydningsfulle modeller. Denne tredjegenerasjon-Golfen dukket først opp i Frankfurt i 1991, men ble ikke valgbar før året etter.

Verken annengenerasjons-Golfen fra 1983 eller ur-Golfen fra 1974, bilen som satte Italdesign på kartet og reddet Volkswagen-konsernet fra undergang etter alt for mange luftkjølte år, kunne altså konkurrere med for eksempel Fiat Uno eller Simca 1307! Egentlig ganske utrolig, og er en del av den historiske bagasjen som fremdeles gjør at den del av oss betrakter Årets Bil med både skepsis og kynisme.

Så kan man selvfølgelig også spørre om Golf den 3.dje fortjente prisen. Med Renault Safrane og Toyota Carina som konkurrenter, var det kanskje et godt år? For i 1991/92 var jo ikke akkurat Golf oppsiktsvekkende mer. Og man kan si hva man vil om Herbert Schäfer, designsjef også i 1991, men nyskapende, slik Giorgetto Giugiaro var i 1974 kan man vanskelig beskylde ham for å være.

Men at VW fortjener å stå på listen er vel alle enige om – så får det ikke hjelpe om modellen og året ikke var spesielt betydningsfullt.

Stort bilde av Volkswagen Golf

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: