1985: Opel Kadett - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
1985: Opel Kadett
Frankfurt 1981 var en av tidenes store utstillinger. Ikke minst fordi de da kjørte et ”Tema 2000” der en rekke bilfabrikker ga sin visjon av 2000-versjonen.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif
Audi hadde sin 2000, som ganske snart ble den nye 100, Citroën sin Xenia, Ford viste sin Probe III, der herrene bak var Uwe Bahnsen, et virkelig fyrtårn, Patrick Le Quement, senere Renaults profilerte designsjef, og Trevor Creed som endte som Chryslers ansvarlige for minivan og personbil-utseende. Snakk om gjeng! (Tony Catignani, som senere ble Hareides høyre hånd hos SAAB satt forresten også og tegnet på denne Proben). Mercedes hadde sin Auto 2000, og Italdesign hadde fullført et fremtidstematema, UniCar het den, som var utarbeidet av en rekke tyske universiteter. Og Volkswagen hadde sin praktfulle Auto 2000 som alle håpet skulle bli Golf III.

Og Opel da? Opel var et spennende merke den gang, fra Henrik ”Hank” Haga – norsk avstamning, alltid ”Hai Lændsmænn” når han møtte oss. Han hadde jobbet frem en ”Corvette” prototype med Wankelmotor sammen med Pininfarina, og da han kom til Opel dro han i gang den ene drømmebilen etter den andre. Tradisjonen fortsatte etter at han reiste tilbake til USA, og på Opel-standen i Frankfurt 1981 sto Tech 1. Da den nye Kadett (Kadett var et eldgammelt Opel-navn), ble presentert i 1984, fikk vi en gjennomgang av bilen der Wayne Cherry (som i dag er toppsjef for GMs globale design) og George Gallion (som har jobbet i Opel design i all tid) pratet oss gjennom den nye modellen og forsøkte å fortelle oss hvordan denne i virkeligheten var sønn av Tech 1.

Det var ikke åpenbart.

For det første fantes det ikke tekniske nyvinninger – den første forhjulsdrevne Kadetten var allerede 4 år gammel, og Corsa som ble lansert i Paris i 1982, var egentlig en meget mer spennende konstruksjon. Designmessig var den også ganske søvnig, i hvert fall i forhold til Tech 1. Selv om den fikk både rumpe og avkuttet tak (ved Bertones hjelp) året etter, hjalp ikke dette noe særlig.

Men det er åpenbart at Årets Bil juryen var inne i en søvnig femårs-periode nå. Det startet altså med Kadett, og fortsatte med Granada, Omega, 405 og Fiat Tipo før det ble litt fart igjen.

Stort bilde fra Opel Kadett brosjyre 1985

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: