1975-1976: Simca 1307-1308 (Chrysler Alpine) - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
1975-1976: Simca 1307-1308 (Chrysler Alpine)
Yom Kippur krigen startet i oktober 1973. Den, og det som fulgte etter gjorde at Årets Bil juryen, som besto av noen av de mest profilerte politiske observatørene, med skikkelige sosiale antenner, og som virkelig sa fra når det gjaldt å ta ansvar, og som dessuten alle observerte at bilfabrikkene var veldig dårlige annonsører i disse bensinrasjoneringstidene, fant ut at det var ingen grunn til å velge noen årets bil i 1974 (for 1975). Derfor ble dette valget utsatt, og slått sammen med valget året etter.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif
Siden valget gjaldt for to år var det selvfølgelig meget passende å velge en bil som ble markedsført under to navn, så fikk det ikke hjelpe om det ikke akkurat var noe mesterstykke. For å forvirre totalt, Simca hadde hatt en 1300 i seksti-årene, det var en meget brukbar, men ganske konvensjonell bil – med Fiat-bakgrunn. Den hadde ikke noe med 70-årenes 1300-varianter å gjøre. Denne vinneren var nemlig ikke noen Simca i det hele tatt. Utviklet av Chrysler i England, som på sin side stammet fra Rootes-restene - Hillman, Humber, Singer og alt det der – men noen som har skapt Imp må jo faktisk både være gode og ha evnen til å tenke annerledes. Problemet – slik noen av oss så det da – var jo at de som hadde skapt Imp for lengst var vekk. I særdeleshet Michael Parkes, som både tegnet racerbiler hos Ferrari og kjørte dem på fabrikklaget.

Med andre ord, selv om Alpine, som den het blant engelsktalende, var ganske moderne på papiret, med fem-lagret motor på tvers, uavhengig opphengning hele veien, skiver foran og et moderne fastback karosseri, ikke helt ulikt Passats var den liksom ingen bombe. Samtidig som den havnet rett oppi verdens store identitetskrise (Rootes/Simca pluss nye Chryslerfolk pluss snart til Peugeot som Talbot) – en slik pasient er åpenbart klar for psykiatrisk behandling.

Underlig er det imidlertid at Chryslers meget korte, og lite gloriøse historie som produsent av europeiske modeller, faktisk sitter igjen med to Årets Bil trofeer.

Hva sier egentlig det mest om?

Stort bilde fra Chrysler Simca brosjyre 1976

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: