Galloper : GALLOPER - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
GALLOPER
De første steg mot bilmerket Galloper ble tatt i 1977 da HDPIC (Hyundai Precision & Industry Co.) ble grunnlagt i Seoul som en divisjon av det gigantiske Hyundai-konsernet. Formålet var å fremstille tungt utstyr som for eksempel lokomotiver og verktøymaskiner, men i 1991 inngikk HDPIC også avtale med Mitsubishi om å starte lisensproduksjon av deres utgående Pajero-modell.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif
God drahjelp
Kombinasjonen gjennomprøvet teknologi, soliditet, plass og motorkraft til en fornuftig pris viste seg snart å være et godt våpen i kampen om kundene. Og at Mitsubishi med sitt grunnsolide rennomé selv tok seg av distribusjon, salg og ettermarked forverret ikke akkurat Gallopers sak. Hadde Mitsubishi i enda sterkere grad profilert Galloper som et koreansk produkt, ville sannsynligvis fordommene mot koreanske biler ha blitt brutt ned i en raskere takt enn de faktisk har blitt. For Galloper har funnet tilhengere i Europa også. Mange.

Selve navnet og emblemet har en litt tragikomisk forhistorie. Navnet Galloper henspeiler selvsagt på hestens styrke, hurtighet og framkommelighet. Hesten som symbol har da også blitt brukt med hell på bilmerker som Ferrari og bilmodeller som Mustang.

Hesten
Det var nettopp Mustang-emblemet som var forbildet da Hyundais personbildivisjon i sin tid ville skape et eget emblem til sin økonomimodell Pony, men resultatet ble mildt sagt lite imponerende: I stedet for den gratie og spenst som oste av hesten i fullt sprang i Mustang-emblemet, fikk Pony en molefonken liten ponni med totalt feilproporsjonerte benlengder og en hale som hang rett ned.

Med Galloper ble det schwung over hesten igjen – og for så vidt også bilen. Men nå ser det ut til at merket innen kort tid vil gå samme vei som amerikanske Oldsmobile og Plymouth - over i historien. Bilhistorisk sett må vi vel tilstå at Galloper er det minste tapet av disse tre; den sør-koreanske bedriften har bygget gode biler, men de har aldri vært annet enn oppdaterte kopier.

Hva da med fremtiden til det firesifrede antall Galoppere som går på norske veier? –Ingen fare, sier merkets ansvarlige Axel Gulbranson hos den norske importøren. – Galloper kommer i årene framover til å få den samme service og oppfølging hos oss som enhver Mitsubishi-modell.

Sikkert godt å høre for Galloper-kundene, for er det noe Mitsubishi kan, så er det som kjent å garantere.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: