Steinalderens Ti-på-topp - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Steinalderens Ti-på-topp
Dette ble egentlig en litt overraskende liste. Jeg lovte dere personbilmerkenes ti-på-topp fra den tiden man fremdeles drev og spilte 78-plater på reisegrammofon og kjørte i ku-vogner til påskefjellet. Dere skal få mer enn det, dere skal få alle merkene som solgte fire-sifret (de tre på toppen gjorde faktisk disse årene fra seg i fem-sifret utgave).
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif
Men jeg må også nok en gang føye til at i statistikken fra og med 1945 til og med 1959 mangler, altså tallene fra 1949, 1950, 1951, 1952, 1953 og 1954. Opplysningsrådet har dem ikke, ingen blader eller aviser fra perioden refererte dem, Statistisk Sentralbyrå har dem ikke, Vegdirektoratet påstår de ikke kan skaffes fordi de ikke finnes. Men hvorfor i alle verden finnes da 1948 og 1955???

Det vi har er import-tallene, men ikke delt inn på merker. Derimot finnes det heldigvis importører som har oppbevart egne prestasjoner, derfra får vi sakte og sikkert fylt ut hullene.

For eksempel har jeg alle VW-tallene nå, og det kunne ha gjort det litt ugreit å utrope VW til vinner for denne perioden. Men heldigvis, VW salget i denne perioden er såpass at Ford kunne ha solgt det dobbelte uten å ta igjen førsteplassen. Derfor kan vi trygt utrope VW til vinner av den perioden.

Når det bare er 350 biler mellom 2. og 3. mann, Ford og Volvo – og husk jeg sa at her har vi femsifrede salgstall – er jeg mer fristet til å være forsiktig og antyde dødt løp, inntil vi får de manglende papyrusrullene på plass, eller de to importørene kan fortelle meg hva deres protokoller viser.

Så har vi Opel på fjerdeplass, men hvis vi kunne lagt til alle bilene fra Vauxhall (på 9. plass) ville GMs personbiler fra Europa hatt en suveren andreplass.

Mellom Opel og den engelske fetteren finner vi etter hverandre: Skoda, Moskwitch, IFA og Pobeda. Alle sammen Øst-sone biler som kom inn bakveien, i bytte med sild eller andre ting andre folk ikke ville ha, og dermed ble de solgt uten kjøpetillatelse. Det jeg synes er trist er at blant såkalte gammelbilvenner, eller de kan sågar kalle seg entusiaster, er det mer stas å importere en råtten MGB fra California og betale sekssifret for en halvhjertet restaurering, enn å sikre en av disse greiene som definitivt var en viktigere del av vårt trafikkbilde for femti år siden. Og stakkars den 17 år gamle ivrige ungdommen som prøver å få hjelp fra den lokale veteranvognklubben til Warszawaen på bestefars låve.

Og så finner vi Mercedes-Benz på tiendeplass.

Men jeg skulle gi dere alle som fylte opp minst fire ruter i regneboken, og her kommer de, med sin markedsandel i denne perioden fra 1945 til 1959 – med det hullet jeg aldri blir lei av å prøve å få tettet.

  • Volkswagen: 13,38%
  • Ford: 8,92%
  • Volvo: 8,63%
  • Opel: 7,73%
  • Skoda: 3,80%
  • Moskwitch: 3,38%
  • IFA/Trabant: 2,47%
  • Pobeda: 2,32%
  • Vauxhall: 1,92%
  • Mercedes-Benz: 1,90%

Noe annet vi også kan merke oss når vi er her, er at de ti første behersker ca. 54% av markedet. Dette er et tall som gleder alle tilhengere av et fargerikt Fellesskap. I dag er det sjelden at det blir så mye som 30% igjen til ”Andre” når de ti første har forsynt seg. Den gang nøyde de seg med litt over halvparten.

Men la oss fortsette listen fra nr. 11 og til vi ikke lenger har noen som solgte over 1000:

  • Austin: 1,38%
  • Peugeot: 1,27%
  • Renault: 1,18%
  • Hillman: 1,14%
  • Morris: 1,14%
  • Chevrolet: 1,03%
  • SAAB: 0,86%
  • Fiat: 0,86%

Dette betyr at fremdeles er det over en tredel av totalen som enda ikke er gjort rede for, og ingen har markedsandel over 0,86%. Det betyr flere merker enn de vi opererer med i dag. En kjapp opptelling forteller at vi i denne perioden faktisk kan by på nesten 70 merker i tillegg til disse 17.

Siden vi nå har vært gjennom merkene i de forskjellige ti-år skal vi nå se på modellene i tilsvarende perioder. BILGENIET:
Jeg nevnte at vi kunne by på enda 70 merker fra denne perioden. Ta deg litt god tid, gjerne i Lotus-stilling, og prøv å nynn sakte navnet på i hvert fall 50 av dem.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: