Kewet : KEWET - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
KEWET
Smått, søtt og alternativt er adjektiver som både passer på elbilen Kewet og på bedriftene som har stått bak den. Likevel er Kewet å regne som en av de store elbil-suksessene gjennom det siste tiåret.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif
Elbilenes store avgiftsfordeler i Danmark ble startskuddet for at den danske industrigründeren Knut Erik Westergaard brakte sin lille toseter Kewet Citi-Jet på markedet i 1991. Navnet Kewet er en sammentrekning av opphavsmannens eget. Merkelogoen er en rød sirkel som ved hjelp av et innsnitt i øvre halvdel symboliserer en bølge – en energibølge.

Kort oppsving
Kewet hadde rørramme av stål, karosseri av glassfiberarmert, splintfri polyester med ganske chic linjeføring, samt uavhengig fjæring og skivebremser rund baut. Fire 12V batterier drev hekkmotoren på 7, alternativt 10 hk. Med sistnevnte enhet lød toppfarten på 80 km/t og aksjonsradiusen på rundt 70 km. Modellnavnet ble etter hvert endret til El-Jet og spesifikasjonene til 72V og 12 kW effekt (ca. 17 hk).

Rundt 500 biler ble bygget i 1992, deretter sank produksjonen merkbart – markedene både hjemme og i de nærmeste naboland var mettet, herunder i Norge, der Kollega Bil AS hadde forhandlet Kewet siden starten. I 1995 flyttet Westergaard virksomheten til Tyskland for ytterligere masseproduksjon, mens Kollega Bil AS fikk oppgradert status fra forhandler til importør.

Men til tross for at Kewet nå hadde nådd sitt femte utviklingstrinn ble det ikke noe nytt oppsving. En varebilversjon, Citi-Van, falt i fisk etter at en forserie på 12 biler ble ferdigstilt. Personbilproduksjonen gikk jevnt, men smått, til tross for at Kewet nå var typegodkjent i 20 land og begynte å få en liten internasjonal kult-status. Tyske myndigheter ville ikke gi tilstrekkelig støtte på avgiftsfordeler eller andre måter, og Westergaard flyttet den lille produksjonen tilbake til sin hjemby Hadsund i Danmark.

Norsk produksjon
I 1998 sa Westergaard seg ferdig med prosjektet etter at vel 1000 Kewet-biler hadde blitt fullført siden starten. Men norske Kollega Bil AS var fortsatt entusiastiske, for her hjemme var Th!nk på gang og man så for seg at dersom Norge skulle bli et foregangsland for elbiler, så var Kewet et både godt utviklet og prisgunstig alternativ til den helnorske konkurrenten som fikk så mye presse-blest. Det gamle modellnavnet Citi-Jet ble tatt tilbake igjen (forresten pussig at en bil med så sterk miljøprofil har et modellnavn som inneholder noe så forurensende som jet!).

25. september samme år overtok Kollega Bil AS det danske selskapet, herunder produksjonsrettigheter og –utstyr samt merkenavnet. 20. juni 2000 ble Kewet typegodkjent av Vegdirektoratet for produksjon i Norge og en liten monteringslinje satt opp i Sandakerveien 110c i Oslo. Dette har krevd stor nøyaktighet og har tatt tid, og ”båndet” går fortsatt langsomt til tross for at Kewet markedsføres som ”billigere enn en helsides annonse i Aftenposten, men varer betydelig lenger”.

Produksjonslinjen er satt opp i samarbeid med Sintef og er ordrebasert. I første halvår 2002 ble bare 4 Kewet nyregistrert på norske skilter, men i tillegg tok Kollega Bil inn 30 brukte eksemplarer fra utlandet og oppgraderte dem før videresalg. Kollega Bil AS har også en av de 12 bygde varebilene (serienummer 11) stående for studier – og muligens videreutvikling?

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: