Volga som retro-drøm - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Volga som retro-drøm
En av de absolutte toppbilene i Paris var en V12 Volga. Som ikke kanskje er den konseptbilen det kan høres ut som, men tvert imot nesten, en ombygd Volga, gjort i Moskva, i beste amerikanske custom-tradisjon.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif
På bilutstillingen i Moskva for et år siden var det et nytt selskap som presenterte seg. A:Level heter det, et rent custom-firma som skreddersyr biler på bestilling fra velstående russiske bilfriker. Og dem er det mange av!

Her brukes topp industri-designere, de har åpenbart glimrende håndverkere og mekanikere og gode kontakter, slik at det å skaffe en ny BMW V12 drivlinje til dette prosjektet ikke var noe problem.

Bilen som ble vist i Paris eies av en av toppene i russisk mobil-kommunikasjon (med visse bånd til Norge faktisk). Han ønsket seg en variasjon over hans barndoms mest markerte bil-drøm, overklassebilen Volga GAZ-21, som vi jo også hadde noen av her hjemme. Den debuterte i 1957 og det tok ikke mange år før den fikk den karakteristiske fronten med mer krom enn en gjennomsnitts amerikansk flåte.

Det er dette som er basis for den spesialbygde modellen, ser du bare fronten på den er du egentlig ikke i tvil om hva det er, dersom du tidligere har møtt en Volga. Men ikke engang fronten er identisk med originalen, det er forsiktige endringer overalt, lavere, bredere enn originalen for eksempel.

Og bakover er ingen lenger i tvil. Her er det spessial hele veien. To-dørs hardtop coupé med et herlig stuk. Deler av de antydede bakskjermene er på plass, hellingen på hekken, masse slike detaljer som drar slektskapet helt tydelig, men allikevel er noe helt for seg selv.

Halvannet år jobbet de med denne modellen, og det er en del av grunnloven til A:Level, at et av kunststykkene deres skal aldri lages i enda et eksemplar. Eksklusivt skal det være.

Slik den står nå veier den litt over 2000 kg, hvilket beviser at akkurat det strukturelle ingeniørarbeidet ikke har stått i høysetet. Men BMW-motoren yter 380 hester og det er skivebremser hele veien til å dra ned alle disse kiloene med. Målene er 485 x 193 x 139 og de snakker om 250 km/t.

De snakker også om at de snart skal komme med en annen drømmebil, Big Brother, som ser ut som den kan være basert på en Mercedes Coupé og som byr på inntil 850 hester. Og om to år skal de ha ferdig sin Impression, som blir en Delage/Delahaye/Hispano, slik den kanskje kunne ha sett ut i dag.

Vær sikker på at vi skal følge disse spennende folkene her på BilNorge.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: