Detroit på media-event-toppen

Vel er dollaren billig nå i forhold til krona, men det må være andre forklaringer på at Detroit-utstillingen er blitt en av de største mediebegivenheter i USA. Norge var kanskje overrepresentert der i år også, men vi monnet allikevel ikke stort mot de totalt 6.500 pressefolkene som møtte opp i år.

Publisert Sist oppdatert

50 pressekonferanser som avslørte ca. 60 nye biler, prototyper, konsepter og produksjonsmodeller, skulle avvikles og dekkes i løpet av de tre pressedagene. Det heter Ikke fordypning.

Flere enn 6.500 personer hadde fått presseakkreditering. Hele 4.000 + kom fra USA, men pussig nok representerte de ikke flere enn 40 stater. Det er altså fremdeles USA-stater som er Detroit-frie.

Det er endel land rundt i verden som heller ikke får førstehånds informasjon fra en av sine egne, men det er jommen mange som får det også. 54 nasjoner rundt i verden lot seg representere av ca. 2.500 folk som påsto de var medie-arbeidere. Minst fire av dem var imidlertid norske bilforhandlere på guttetur. Det er ikke uvanlig, bare vent til Geneve.

Men nå er mediepresset over, og vanlige kunder kan vasse rundt i et hav av kjedelige produksjonsbiler, livet opp her og der av noen morsomme eksperimenter. I dag åpner den endelig for vanlige publikummere, etter en uke med presse- og bransje-dager, og da holder den åpen frem til den 20. Og dersom du planlegger å besøke utstillingen på en av de aller siste dagene så vit at Red Wings er hjemme igjen allerede den 19. og spiller mot Vancouver på kvelden.

Powered by Labrador CMS