Matra premiere i Detroit - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Matra premiere i Detroit
Mens alle Detroit-besøkende har hørt om Michelin, den franske dekkfabrikken, som er en av hovedaktørene under utstillingen, har vel nesten ingen der hørt om Matra. I år hentet Michelin en Matra for å la den møte amerikanske publikummere.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif
Michelin har forstått å gjøre seg gjeldende på Detroit-utstillingen. De pakker og sender hjem til journalistene enorme hauger med papir, de står bak design-aktiviteter sammen med College for Creative Studies i Detroit, de promoverer sitt Michelin Challenge, et løp med ”grønne” biler, og de legger for eksempel sine dekk på svært mange av de utstilte bilene (det nye PAX-systemet på den nye Rollsen for eksempel).

Og i år hadde de også tatt med seg noen konseptbiler hjemmefra, biler som amerikanerne aldri har sett make til. Og i ett tilfelle – ikke europeerne heller. For mens konseptene fra for eksempel Renault og Venturi har vært vist i Europa før, var Matra 75 flunkende ny.

Det var en liten by-bil, i denne utgaven drevet av elmotorer med strøm fra batterier. Hele energipakken godt gjemt bort under gulvet slik at interiøret var enormt i forhold til de utvendige målene.

På mange måter kunne den se ut som en m72 som hadde fått på seg vinterklærne. m72 var den nakne modellen, ikke ulik Ligier be up, og som debuterte i Paris i 2000 Det sto da også en skalamodell av den ved siden av M75-utgaven, som selvfølgelig var utstyrt med Michelins spesialdekk for el-biler. Amerikanerne har ikke noe forhold til denne type biler, som i Frankrike kan kjøres av 16-åringer. Det som kommer under vanlige småbiler i USA, er de såkalte neighbourhood bilene, en slags golfbiler med sikkerhetsseler.

Matra, som har jobbet både med Simca i Chrysler-tiden og med Renault (det var på mange måter Matra som oppfant Espace) har det for øvrig ganske tungt nå. De samarbeider fremdeles med Renault om enkelte nisjemodeller, men stykktallene er lave, og franske Special-modeller som disse kan nok ikke berge dem. Det er lenge siden de var verdensmester og hadde folk som Jackie Stewart som førere.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: