Audi A4: Audi A4 1,8T 190hk: Diskret, men sporty - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Audi A4 1,8T 190hk: Diskret, men sporty
NETTKJØRT: Du liker sportslige kjøreegenskaper og vil ha en bil med litt pulver. Du er familiefar og er avhengig av et baksete, skal også ha med deg en del bagasje, så en rendyrket sportsbil er uaktuell. Dessuten har du ingen ønsker om å stikke deg frem i mengden. Håpløst? Å nei da, det finnes flere spennende alternativer.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif
VW-gruppens turbomotor på 1,8 liter har vi vært borti ved flere anledninger, enten det har stått Audi, Volkswagen, Skoda eller Seat foran bilens modellbetegnelse. Hvor mange hester de henter ut av motoren variere fra modell til modell, fra 150 i Passat og A6 til 225 i Leon Cupra R og TT.

Standard i Audi A4 er 163hk, men det finnes også en versjon som yter 190hk. Utseendemessig er det lite som skiller denne og 163-hesteren, eneste forskjellen er at T-en i modellbetegnelsen er rød i stedet for blank. Audi lover at 100 km/t nås på 8,5 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 230 km/t. Det mest interessante er imidlertid bilens dreiemoment. 240 Newtonmeter har du til rådighet i hele området mellom 1980 og 5400 omdreininger, noe som gir raske og sikre forbikjøringer selv i 5. gear.

Vi kjørte quattro-utgaven hvor Audis anerkjente firehjulsdrift gjør at bilens krefter effektivt overføres til asfalten, selv ved harde akselerasjoner. Selv på slapseføret over Haukeli følte vi oss aldri usikre.

Drøyt 440.000 kroner må du ut med for en ny A4 Avant 1,8T quattro med 190hk. Da får du en velutstyrt bil som blant annet byr på fire kollisjonsputer, fjernbetjent sentrallås, elektronisk klimaanlegg med individuell betjening for fører/passasjer, høyde-/lengdejusterbart ratt, elektriske vindusheiser foran, sportsseter med justering i alle retninger, 3-eket sportsratt og tåkelys. Vel så viktig er det du ikke ser: ESP stabilitetsprogram med ASR (antispinn) og EDS (elektronisk diffsperre) og bremseassistent.

Modellen vi kjørte var i tillegg utstyrt med S line sportspakke som gir 17-tommers hjul, sportsunderstell og –seter samt spesiell dekor. I tillegg hadde den skikkelig stereoanlegg med Bose høyttalerpakke, xenonlys og en rekke annet snacks slik at samlet listepris på bilen er kr 503.500.

Det ble en lang kjøretur på oss, 120 mil tilbakela vi på en weekend. Kjøreegenskapene er så absolutt i den sportslige retningen, og bilen ligger fjellstøtt i raske svinger, noe som passet bra for vår kjørestil. Ønsker du mer komfort bør du kanskje styre unna sportsunderstell og 17-tommere, men da klarer du deg kanskje også med den svakere motoren. Er du også fornøyd med trekk på forhjulene kan du spare 150.000 sammenlignet med ”vårt” eksemplar.

Mer om denne bilen og en rekke andre kan du lese i mai-utgaven av Bil som du finner hos din bladforhandler nå.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: