Opel : En Ambassadør for Opels fremtid - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
En Ambassadør for Opels fremtid
Kvelden før pressen slipper til i de gigantiske messehallene i Frankfurt, har Opel dratt teppet av en nydelig konseptbil. Insignia er betegnelsen på kreasjonen, og BilNorges utsendte har pratet med designerne bak bilen.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

”Alle her er enige om at denne kommer i produksjon i løpet av et par år, men neppe under Omega-navnet,” rapporterer Jon Winding-Sørensen direkte fra Opels presentasjon i Frankfurt hvor han i skrivende stund sitter og spiser lammekoteletter med Stefan Lamm som er ansvarlig for design av Insignia.

Lamm har vært ansvarlig for design av Opels småbiler, deriblant nye Astra, men tar nå over roret som sjefsdesigner for merket. På den andre siden av bordet sitter Michael Pickstone, ansvarlig for det praktfulle interiøret i Insignia, så Sørensen er i godt selskap.

 

Opel er tilbake
Da teppet ble dratt av Insignia for en times tid siden sa Opel-sjef Carl-Peter Forster: ”Insignia er ingen dyr luksusbil, men en ambassadør som viser Opels nye selvtillit. Den viser vårt budskap fra de siste månedene, at ’Opel er tilbake’. Den viser også hvilke innovative ideer vi har når vi tenker på en ny, stor Opel.”

Den bakhjulsdrevne konseptbilen er utstyrt med en V8 motor på 344hk, noe som setter den i stand til å nå 100 km/t i løpet av snaue seks sekunder mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. Den rommelige 4-seteren konverteres enkelt til en 5-seters familiebil med bagasjeplass nok for en weekendtur. 410 liter som kan utvides til 970 liter når setene legges ned.

I front ruver en stor, forkrommet grill foran et langt panser. A-stolpene er trukket langt bakover i toppen og går over i en takkonstruksjon og en hekk som drar tankene over til en coupé. Hjulene, 21-tommers aluminiumsfelger, er dratt godt ut i hjørnene, noe en akselavstand på 2.915mm vitner om. Bilens totale lengde er 4.803mm, bredden 1.914 og høyden 1.414mm.

 

Hi-tech
Dørhåndtakene er trukket inn i dørene, men kommer frem når føreren nærmer seg med nøkkelkortet i lommen. Bakdøra og –vinduet åpnes automatiske ved hjelp av elektriske motorer, og sidedørene bak skyves bakover ved hjelp av et sindig system, som om de flyttes av en usynlig hånd. Til sammen er det montert 45 elektromotorer i Insignia.

Interiøret er fleksibelt og de to separate baksetene kan raskt omformes til en sofa for tre. I sentertunnelen er integrert en DVD-spiller med skjerm, en kjøleboks med plass til to champagneflasker og en humidor for oppbevaring av sigarer. Men Opel vektlegger at Insignia er en bil som skal kjøres, noe som understrekes av et førermiljø som er svært komfortabelt og praktisk innrettet.

Insignia har et meget avansert lysanlegg som benytter LED-teknologi i stedet for tradisjonelle pærer. Til sammen er bilen utstyrt med 405 dioder som sørger for utvendig og innvendig belysning. Instrumentene har transparente skalaer utenpå viserne, slik at ikke tallene skjules av viserne.

Ser vi konturene av en ny Opel Ambassador?

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: