Volvo S60: Volvo S60R: Spenstig komfort - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Volvo S60R: Spenstig komfort
NETTKJØRT: Den ser ut som en ganske ordinær S60 fra utsiden, men når du setter deg bak rattet og fyrer opp 5-ern med 300 hester skjønner du at du har med et villdyr å gjøre. Men Volvo S60R lar seg lett temme gjennom avansert elektronikk.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif
Du finner enkelt en optimal sittestilling bak rattet på S60R, og skålformede seter med meget god sidestøtte gjør at du sitter spikret i setet, selv når du tøyer grensene på svingete veier. Støyisolasjonen er det lite å utsette på, det eneste du hører er finstemt godlåt fra den potente rekkefemmeren under panseret. Eksemplaret vi kjørte var utstyrt med brede 18-tommers dekk med 40-profil, og litt dekkstøy trang derfor inn i kabinen, spesielt på slitt asfalt.

Kontrollert skyv
300hk gir skyv, men med et dreiemoment på 400 Newtonmeter i hele området mellom 1950 og 5250 omdreininger blir det et kontrollert skyv. Null til hundre foretas på 5,7 sekunder mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. Et avansert AWD-system fordeler kreftene til de hjulene som har best grep gjennom avansert elektronikk. Gearskiftene foregår raskt og kontant med den lærkledde spaken innpakket i aluminium.

Det som skiller S60R fra sine søsken, i tillegg til den kraftige motoren, er Four-C karosseriet som tilpasser bilens understell til dine ønsker. Innstilt på ”Comfort” er den nærmest som en ordinær S60 å kjøre. ”Sport” gir et betydelig stivere understell og bedre kontroll under aktiv kjøring på landevei. Ønsker du et rent racingoppsett er ”Advanced” alternativet, da merker du formelig bilens bevegelser i ryggmargen.

På øverste hylle
Første gang vi skulle manøvrere S60R inn i en trang carport fikk vi imidlertid en overraskelse. Svingradiusen er svært dårlig, og du trenger over to meter større gatebredde for å snu denne enn de fleste andre biler av tilsvarende størrelse. En snudiameter på 13 meter er mye.

En S60R har en basispris på kr 785.900, og de fleste klarer seg nok lenge med den utstyrpakken de får med i prisen. Vårt eksemplar var imidlertid krydret med masse ekstrautstyr fra Volvos rikholdige tilbehørskatalog og hadde dermed en samlet pris på kr 879.660. I den prisklassen finnes det mye fint å velge blant, så S60R blir trolig et sjeldent syn på norske veier. Men den bør absolutt vurderes mot mer etablerte modeller.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: