-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
BEIJING
Navnet forteller selvsagt at dette er et kinesisk bilmerke. Faktisk var Beijing Auto Works et av de fire første kinesiske bilmerkene, som alle ble startet i 1958.
Den første prototypen var hvit, hadde to dører, og motoren var plassert bak. Den første prøveturen fant sted om morgenen 20. juni 1958. Allerede samme kveld ble bilen inspisert av formann Mao Zedong, og i motsetning til Mao eksisterer bilen fortsatt.
Fra VW til Volga
En 4-dørs versjon av Jinggangshan ble kort tid etter satt i serieproduksjon, målet var å bygge 10.000 i året for å sette dem inn som taxier i større kinesiske byer. Men den økonomiske situasjonen i Kina var ustabil og takten ble betydelig mer beskjeden. I 1960 stoppet den opp, og grunnet svak konstruksjon og dårlige råmaterialer forsvant de siste eksemplarene fra Beijings gater i 1968.
Fra september 1958 begynte Beijing Auto Works også å bygge 5 eks. av en stor V8-motorisert limousine, CB4, pluss en eneste convertible til paradebruk. Logoen i fronten var de samme fem stjernene som i det kinesiske flagget. I 1960 kom en åpenbar avlegger av den sovjetiske Volga M21, men med flatere sider, som fikk betegnelsen Dongfanghong (Østen er rød) BJ 760. Bare 238 eksemplarer ble bygget fram til 1969.
Nei, det var nok firehjulsdrevne terrengbiler som hadde noe volum å håpe på i datidens Kina da hovedbrukergruppen var Folkets Frigjøringshær. Beijings første bidrag kom i 1961 og var en liten Willys Jeep-inspirert sak med betegnelsen BJ 210, som året etter ble fulgt av den større BJ 212, en virkelig arbeidshest som ble Kinas standardiserte firehjulstrekker helt fram til millenniumsskiftet. Motoren var en 4-sylindret Volga-kopi. Motoren ble også benyttet i personbilen BJ 750, som bare ble bygget i 90 eksemplarer fra 1973 til 1975 fordi landets ledelse prioriterte Shanghais limousiner av tilsvarende størrelse. Beijing Auto Works rakk imidlertid å eksperimentere med både en sekser og en wankelmaskin i biltypen før den ble droppet.
Onkel Sam til hjelp
I 1983 gikk Beijing Auto Works inn i en joint venture, Beijing Jeep United Auto and Motor Corporation (BJC) med American Motors, der Beijing BJ 212 og Jeep Cherokee ble bygget side om side i den kinesiske hovedstaden. Et forsøk i 1988 på å reintrodusere BJ 750-limousinen med Cherokee-motor (BJ 752) strandet etter tre eksemplarer. Bedre gikk det med å produsere eldre stasjonsvognutgaver av Mazda 929 med 2,0 eller 2,2 liters motor til taxibruk, en produksjon som ble foretatt i to puljer i hhv. 1996 og 1998. Før tusenårsskiftet kom selvsagt også DaimlerChrysler inn i bildet, og dette førte til at den gamle BJ 212-sliteren fikk en oppgradering og betegnelsen BJ2020V. Ved siden av denne bygges fortsatt Jeep Cherokee – med Jeep-logo – hos Beijing i Beijing.