Mitsubishi : Det nye globalmerket: Dodgeubishi - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Det nye globalmerket: Dodgeubishi
Noe av det mest spennende med det pickup konseptet som Mitsubishi viste i Detroit er at det nok kommer til å gå i produksjon – også som Dodge. Og dette er kanskje bare starten på et nytt, intenst samarbeide mellom Daimlerchrysler i USA og Japan.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif
Mitsubishis aller første USA-pickup vil komme i salg fra sent neste år. Den vil bli bygget på Chryslerfabrikken i Warren, Michigan og vil i stor grad være basert på den Sport Truck Concept som står i Detroit nå.

Spennende akkurat det, for her er hele den firkantede transportkassa omdefinert. En pickup har stort sett vært en pickup. Man har kanskje gjort noe med B-stolpen, eller latt panelene kurve litt, men dette har stort sett vært en bil med en firkantet, som regel helt åpen, varekasse bakpå.

Mitsubishis er helt annerledes. Hva skal vi kalle karosseriet, en atletisk kropp der det er vanskelig å si hvor personavdelingen slutter og fraktavdelingen begynner. Forholdsvis unik, og i hvert fall alt annet enn tradisjonell.

Urban Truck
Under panseret finner vi en 4,7 liters V-åtter på 325 hester og en fem trinns automat. Men en V-åtter fra Mitsu? Niks, en V-åtter fra Chrysler, ingen grunn til ikke å se hva familien har å by på. Og selv om det er en skikkelig 4x4-transmisjon her, er bilen posisjonert som Urban Truck. 22 tommers hjul og uavhengig opphengning på alle hjul er selvfølgelig også i stor grad med på å sikre bilen de nødvendige egenskapene for å håndtere den urbane jungelen.

Det samme er det luksuriøse interiøret som nås gjennom dører som ”åpnes som låvedører” på hver side. Moderne materialer og en design inspirert av storbyenes loft-leiligheter preger det hele, får vi vite, og setene er spesielle både fordi de kan skyves sideveis – slik at de danner to hele sofaer, og fordi baksetene kan skyves så langt bakover at baksetepassasjerene kan sitte i frisk luft og leke Cabriolet.

Mood belysning
Også Mitsubishi jobber med dagens trend: mood beslysning inne. Deres system heter Visopia og består av et enormt antall LED’er der mønster, farger og tilsynelatende bevegelser lar seg kombinere i et uendelig antall kombinasjoner. Koblet sammen med musikkanlegget er det perfekt for ”tailgate parties” får vi vite, hva nå det måtte være. Et party på lasteplanet? Jeg kan tenke meg noe mer komfortabelt.

Den Mitsubishi-trucken som kommer i salg vil nok ikke være fullt så avansert, den skal bygges på Dodge Dakota-basis, men får en helt egen Mitsubishi identitet. Den designes av Mitsubishis egne folk i Mitsubishis eget designsenter i Cypress, California.

Dette blir den første trucken Mitsubishi selger i USA siden Mighty Max i midten av 90-årene. Men det blir ikke den siste, for nå later det til at også Durango vil komme i Mitsubishi-ham. Det japanske merket trenger denne type dra-hjelp nå. I USA endte 2003 med et salg nesten 30 prosent under året før.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: