Daewoo skal selge Chevrolet Niva

Det skjer plutselig mye rundt Daewoo. Nå skal koreaneren også selges av flere store Opelforhandlere, dessuten skal koreaneren også bli russisk. Til høsten kommer Chevrolet Niva hit til landet og skal selges av Daewoo-forhandlerne.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke lett å bli klok på Daewoos profil. Etter at General Motors overtok konkursselskapet i Korea, er merkenavn og produkter mikset. De samme bilene har helt forskjellige navn. De heter Chevrolet i østlige Europa, Afrika og Midt-Østen, Buick i Kina, Suzuki i USA og Canada, Pontiac i Mexico og Canada og altså Daewoo i vestlige Europa.

Det er flere årsaker til valg av navn. Fortsatt produseres gamle Daewoo-biler i flere land i tidligere østlige Europa (bl.a. i Polen). Det er en avtale det gamle koreansk-eide Daewoo gjorde, og GM vil ikke at deres biler skal forveksles med de Daewoo som bygges i Polen og flere russiske republikker. Derfor har de valgt navnet Chevrolet i Øst-Europa.

GM produserer også biler i samarbeide med Lada i Togliatti. For det russiske markedet bygges en Blazer-type bil. GM bygger sine biler i en fabrikk bygget utenfor selve Lada-fabrikken. Nå er GM-planene klare for en ny modell bygget i Togliatti. Det skal bli en liten Jeep med motorer fra Opel, gearkasse og firehjulstrekk fra Suzuki og denne nye bilen skal selges under navnet Chevrolet Niva. Dette navnet vil også brukes i Norge. Det blir lansering i løpet av høsten 2004. Neste år kommer det fra Korea en ny og større SUV fra Daewoo.

Direktør Trond Magnussen hos den norske Daewoo-importøren (som er en del av Motor-gruppen med Mitsubishi og Fiat) sier at det blir en stor utfordring å markedsføre en Niva i Norge.

-Den Niva vi skal selge har intet med den gamle Lada Niva å gjøre, sier han. Det er GM som produserer bilene i Togliatti og jeg er sikker på at kvaliteten blir like bra som på Daewoo. Men jeg innrømmer at navnet med fordel kunne vært et annet og at det kanskje ikke er verdens letteste oppgave å få aksept for navnet Niva, sier Magnussen.

Han har oppgaver nok. I år skal både Lacetti, Nubira stasjonsvogn og Chevrolet Niva lanseres. Neste år kommer en ny stor SUV, 3-dørs Kalos og bli ikke overrasket om ledelsen i GM finner andre billigbiler som de lar Daewoo markedsføre i Europa.

Sjef for Daewoo i Europa er Erhard Spranger som var salgsdirektør i GM Norge fram til 1983. Han snakker fortsatt flytende norsk, men styrer i dag Daewoo fra sitt kontor i Zurich. I flere land i Europa er det importøren av Opel som også distribuerer Daewoo. At det er Motor-gruppen som er representant i Norge er mer en tilfeldighet. Men det er et signal at stadig flere store Opel-forhandlere skal selge Daewoo og at de velges i stedet for Mitsubishi-forhandlere.

Powered by Labrador CMS