-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Sprekker Fiat/GM?
En underlig melding fra Daewoo i dag, om at det koreanske GM-merket skal kjøpe dieselmotorer fra VM i Italia. Og hvorfor ikke fra GM-partneren Fiat, som er på linje med PSA når det gjelder verdens-topp-standard på oljebrennerne sine? Spekulasjonene florerer.
Akkurat det samarbeidet har hanglet siden dag én og topper seg i disse dager. Etter at GM for det første har nektet å bidra med 1 milliard Euro i Fiats nytegninger og dermed sett eierandelen blitt vannet ut til 10%, og deretter plent nekter å godkjenne put-klausulen i samarbeidsavtalen, som Fiat mener forplikter GM til å kjøpe hele selskapet, er frontene frosset skikkelig til.
I øyeblikket er det riktignok ikke kommet lenger enn at Fiat nekter GM å bruke noen større Multijet-motorer i sine Daewoo-modeller. Og selv om samarbeidet om de små motorene (som også brukes av Opel) fortsetter, og selv om samarbeidet om den nesten Corsa/Panda-plattformen fortsetter, er dette et ganske dramatisk signal. Spesielt tatt i betraktning at motorene det dreier seg om er utviklet av de to partnerne i fellesskap gjennom GM/Fiat Powertrain-selskapet.
Men spekulasjonene går altså på hva GM egentlig skal gjøre med Fiat-engasjementet sitt. De har mer enn nok med lille Saab, og har vel heller ikke akkurat fått Opel på plass. Så å kjempe med enda et selskap som ikke er på linje må jo nødvendigvis tære på ressursene. På den annen side trenger Toyota fotfeste i Sør-Europa og de trenger moderne produksjonskapasitet for sin planlagte ekspansjon i Europa. Fiat er en ideell partner, pekes det på.
Mens vi venter på de storpolitiske grepene går altså GM til, av alle, VM Motori nede i Cento (rett rundt hjørnet for Lamborghini) for å kjøpe større dieselmotorer. VM er en glimrende produsent, men strategien her tyder på hastverk – VM er nemlig et selskap under Daimlerchrysler-paraplyen. Avtalen som er gjort går på at det skal bygges en ny motorfabrikk i Korea, ved siden av Daewoo-anleggene i Kunsan. Der skal det bygges VM-motorer, i første runde 1,5 og 2-liters – men på sikt tror vi vel også at VMs nydelige, nye V6 3-liter kan finne plass i et Daewoo-produkt. Motorene skal selvfølgelig møte Euro IV kravene, noen av dem ved hjelp av partikkelfilter.
Byggingen av denne fabrikken starter i juni og skal stå ferdig i april neste år. 250 mann skal ansettes, fabrikken vil få et kapasitet på 250.000 motorer/år og vi snakker om en investering på oppunder 3 milliarder kroner. Den første bilen med en av de nye motorene vil forøvrig bli en SUV som ikke har vært presentert ennå.