Volkswagen : VW i suppa - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
VW i suppa
Forleden kveld, da han gikk rundt med stor sigar og ønsket sin nye designsjef Murat Gunak velkommen (bildet), virket det som Volkswagen-sjef Bernd Pischetsrieder ikke hadde en eneste bekymring i hele verden. Noen dager etter var han klar til å presentere 2003-resultatene. De var ikke lystige.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif
Blemma med lanseringen av den nye Golf (selv om det er viktig å minne om at her hjemme går den nye modellen på skinner, stor applaus til Møller-systemet), noe som ser ut som et klart underskudd dersom Kina-forretningene fjernes fra regnskapet, negativ kontantstrøm og nye, tøffe, sparetiltak – blant annet fjerning av 5.000 arbeidsplasser. Alt dette er negativt for konsernet, for merkevaren, for den største aksje-eieren som er staten Nieder Sachsen (som selvfølgelig er opptatt av både arbeidsplasser og utbytte) og for hele Tyskland. Det er ikke å komme fra at bilindustri og kanskje spesielt VW skulle vært en av Tysklands stolteste faner.

Gruppen hadde marginal økning i omsetningen i fjor, opp 0,2 prosent til 87,2 milliarder Euro. Men nettoen krympet fra 2,6 milliarder i 2002 til 1,1 i fjor. Av dette resultatet klarte VW-enheten bare så vidt halvparten. Samtidig som han presenterte slike tall kunne Pischetsrieder fortelle at første kvartal i år ville bli ”miserabelt”.

God bakgrunn, med andre ord, for å introdusere ForMotion som i denne sammenheng er navnet på et spareprogram som går på mye mer enn å kvitte seg med 5.000 arbeidsplasser. Her vil man også se økt felles bruk av komponenter, og mer effektiv distribusjon. Med dette håper man å presse ytterligere 2 milliarder Euro ut av et allerede ganske tøft spareprogram.

Spesielt offensiv var ikke seansen. Man fikk vite om en modell-offensiv fra Seat, at VW vil være til stede i alle relevante, lukrative nisjer, at Skoda skal demme opp mot den orientalske invasjonen, at brasilianske Fox, til under 10.000 Euro skal erstatte Lupo og at nye Golf i hvert fall har satt nye rekorder når det gjelder produksjonskvalitet. Man fikk også vite at investeringene i Bentley og Bugatti fremdeles ikke hadde gitt noen penger tilbake.

Bombe!

Samme dag som dette foregikk var selvfølgelig VW-aksjene en av taperne i Frankfurt, verdien sank med 3 prosent.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: