Ny superlett Caterham - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Ny superlett Caterham
Nå begynner kanskje slankeprosessen å bli vel ekstrem. Caterham R400, kjapp nok den, veier 490 kg. I disse dager er nok en ny utgave på gata. R500 Evolution heter den, men selv om den heter 100 mer, så veier den faktisk 20 mindre og treffer skalaen på 470 kg.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif
Sannsynligvis er det i cockpit-området de fleste av disse kiloene er hentet. Racingseter av kullfiber og kevlar og et klassisk racing dashbord. 13 tommers 8-ekers lettmetallhjul er kanskje også med på å skrelle noen kilo.

Da er det nesten flaut å bære på noen kilo overvekt selv når man setter seg oppi en slik bil. Men det er ting som tyder på at en kilo mer eller mindre ikke spiller all verdens rolle. Bilen er nemlig utstyrt med en toliters maskin hentet fra MGRover som i denne utgaven gir 250 hester ved 8000 omdreininger. Det høres passe hysterisk ut, og 0,88 kilo pr. hestekraft begynner å nærme seg Formel 1 nivå. Eller ta det den andre veien: 530 hester pr. tonn. Det tilsvarer godt over 600 hester i Golfen din.

Prestasjonen antyder, hvis de er sanne, at spesifikasjonene er sanne. 3,2 sekunder fra null til hundre for eksempel. Med like gode strømlinjer som en låve stopper imidlertid toppfarten på rundt 240 km/t. Det rusker nok godt i hyssingen allikevel.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: