Den siste Bobla - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
Den siste Bobla
Artikkel: Ingen luft i Bobla mer
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif
Hei Jon Winding-Sørensen

Jeg ble virkelig fornøyd av å lese den flotte artikkelen du laget i anledning Bobla's siste produksjonsdag (hulk, snufs), og med mange flotte bilder. Spesielt artig å se at det gamle Wolfsburg emblemet i fronten var på plass igjen. Sist var det på '62-modellen.

Forøvrig har jeg fått annenhåndsinformasjon om at et eksemplar er bestilt hit til landet med levering i oktober/november. Jeg er selv blitt forespurt om jeg kunne tenke meg å overvære begivenheten, men venter foreløpig med å gi mer informasjon.

Forøvrig går det en rød '98-modell på Majorstua, med stort soltak. Dessverre ble den stjålet og utsatt for skader. Står etter det jeg vet fortsatt på verksted - problemer med å få tak i deler, naturlig nok.

Tidligere hadde jeg enorm detaljkunnskap om alle endringer på bobla fra år til år (Mer utseende enn teknisk - bortsett fra motorene da). Jeg tok etterhvert og skrev dem ned og resultatet ser du vedlagt. Denne oversikten finner du også igjen på Oslo VW Klubbs hjemmesider: www.oslovwclub.no. Noe av det jeg har presisert her er forskjellen mellom årsmodell og kalenderår. Ny årsmodell kom alltid ut på ettersommeren/høsten.

Noe av det jeg bet meg merke i på din avskjedsartikkel om bobla var at den slo T-Forden i 1968. Det er feil. Rekorden ble satt i 1972. Trenger du kilder til denne påstanden skal du få det du trenger. Jeg er 110 % sikker. Ellers var som sagt artikkelen flott skrevet. Selv er jeg vokst opp med fire bobler + min nåværende new Beetle TDI. Opsjonseksemplar nr 13 som jeg bestilte hos importøren i 1996, men ikke fikk før i 1999. En fantastisk god bil, selv om mange motorjournalister av en eller annen merkelig grunn ikke er like positive til den. Kvaliteten er ihvertfall helt på topp, men myke fjærer og lav bakkeklaring på 10 cm er en dårlig kombinasjon.

Når det gjelder bladet BIL er det vel deg som startet det i sin tid? Jeg har fortsatt de første avisene tror jeg, og har abonnert på bladet omtrent sammenhengende hele tiden.

Lykke til videre med dine skriverier!

Vennlig hilsen autofile
Jon Landstad
e-mail: jon.landstad@bama.no
---

Tusen takk for hyggelige ord. Jeg er sikker på at du har rett i årstallet (siden du er så sikker) - selv om det ble regnet på flere måter opp gjennom årene slik at Bobla kunne slå Ford flere ganger. Jeg er svært interessert i å høre om "ny" Boble til landet også.

Dessuten blir jeg alltid litt skeptisk/rørt over å høre at folk husker BILs tidligste dager. Nå er på en måte ringen sluttet, jeg kommer til å ta over som BIL-red. igjen, etter at Kjell Magne Aalbergsjø slutter. Jeg regner med at da har jeg i hvert fall en med meg inn i "den nye tid".

JoWiSø

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: