Fiat Panda som Årets Bil - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
Fiat Panda som Årets Bil
Artikkel: 2003? Greit, da er det Fiat igjen
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif
Hei,

Jon Winding-Sørensens latterliggjøring i BilNorge i dag av Fiat Pandas kåring som årets bil er trist lesing.
Den viser på nytt hvordan vi i utkant-Norge er i utakt med store deler av bilverdenen i resten av Europe.
Her i landet er jo Fiat et så godt som bannlyst bilmerke, og man og kanskje spesielt vi menn skal jo helst ikke bli sett i små biler, og aller minst i små Fiat’er. Som dere sikkert er klar over i redaksjonen har småbilsegmentet og Fiat en helt annen posisjon i mange land i EU, bl.a. i Frankrike, Spania og Italia. Men de er jo katolske, hissige og annerledes enn sindige nordmenn med olje og helst tyske biler i garasjen.
Bør vi ikke snart slutte med latterliggjøring av andres motiver og vår egen "vite best" holdning når representanter for langt flere folk velger annerledes enn utkantfolket.
Til orientering så har jeg både MB og mindre Peugeot'er i garasjen, og er fornøyd med alle, og vurderer å kjøpe en Opel Meriva.

Med vennlig hilsen om bedre dekning neste gang,
Andreas Krogh

---

Kjære Andreas Krogh

Du tror meg nok ikke når jeg sier at det er vel ingen som har skrevet så lenge, så mye og så positivt om italienske biler, motorsykler, design, folk og miljø som jeg har gjort. Jeg vet heller ikke om noen andre norske motorjournalister utdannet i Italia, med arbeidserfaring fra Italia, og som fremdeles spiser italiensk morgen, middag og kveld.
Men du kan kanskje være så snill å lese akkurat denne saken en gang til. Det jeg skriver er at det er underlig at denne selvoppnevnte gruppen av dominerende meningspushere har en så utrolig historie på å stemme frem outsidere som ganske ofte har kommet langt foran biler som har vist seg å være både innovative og ha innebygde kvaliteter som kundene har bruk for.
At Fiat har verdensrekord på å komme inn på denne, i prinsippet uinteressante, listen tjener fabrikken til ære, dersom det virkelig er ønskelig å bli stemt inn. Men for det første er det vanskelig å se hva godt dette har gjort Fiat (selger de mer, tjener de bedre, får de mer fornøyde kunder på grunn av førsteplassene sine?), for det andre er det helt åpenbart at andre fabrikker, med biler som kanskje fortjente å komme høyt opp, legger så liten vekt på denne kåringen at det kanskje er nettopp derfor de ikke når opp.
Jeg setter ikke fingeren på Fiats produkter (bare les hva jeg skrev om Idea og Panda i forrige utgave av BIL) men jeg synes hele Årets Bil feiringen er ganske latterlig, og det er det jeg forsøker å skrive. Og - dersom du lurte - første gang jeg ble spurt om å være med i Årets Bil juryen var i 1969. Jeg takket nei da, og har takket nei siden, nettopp på grunn av det jeg forsøker å fortelle deg her.
Forøvrig vil jeg si takk for at du tok deg bryet med å sende meg en mail. Folk som reagerer er jo nettopp den type mennesker jeg gjerne vil ha et samspill med. Dessuten kan jeg vel love at stoff for Italofile vil bli viet stor oppmerksomhet i Bils spalter også i tiden fremover.

Med vennlig hilsen
Jon Winding-Sørensen

---

Takk for ditt tilsvar.

Jeg har registrert (som abonnent) at du skriver om Panda i siste nr. av Bil, selv om jeg var litt i tvil om det var Panda eller Idea du egentlig omtalte.
Årets Bil er kanskje slik vi bil-interesserte ser det, en kåring som bilbransjen og dere journalister drar mye nytte av. Dere har uten tvil noe å skrive om, både før og etter, og bilbransjen, eller produsent og selger av vinnende merke vet uten tvil å benytte seg av mestertittelen i en rekke salgsfremmende tiltak.
At det tid og stunder kan være slik at årets vinner kan være en taper i markedet, kan man kanskje tilskrive at journalister har dårlig bakkekontakt, eller hva?
At Årets Bil i prinsippet kan være en uinteressant liste blir på mange måter borte i all den oppmerksomhet bilbransjen, journalister, ja selv du nå vier den. Men, jeg tar kanskje poenget ditt, det er nok mange selvoppnevnte smaksdommere der, som det forøvrig er i liknende konkurranser, enten det er reklamebransjens Gullblyant, eller den olympiske IOC.
Vi skal likevel ikke glemme at smaks-dommerne også noen ganger har hatt tungen rett i munnen, og at Fiat-vinnerne til tider har være blant de fremste på salgsstatistikken i EU, selv om nordmenn synes de (altså Fiat'ene, men kanskje også EU) er pyton.
Jo da, det er riktig at Fiat taper penger, og masse penger. Men er det et tegn på at de lager dårlige biler?? Vel, vel, Saab taper også masse penger, og Saab er da vel heller ikke noen suksess på salgsstatistikkene, verken i Norge eller i øvrige Europa. Men er det en oppfatning i Norge at Saab er en dårlig bil??? Kanskje vi får legge skylden på GM, siden de er inne begge steder, og de er jo amerikanske, og de skal jo ikke være så populære i Europa for tiden.
Jeg er glad for at du tydeligvis trives i italienske miljø. Jeg har i flere år selv bodd/jobbet i Frankrike, og synes det er flott å se voksne menn (til og med i dress og slips) kjøre til og fra jobben i Peugeot 106 og 206'ere, Renault Twingo'er og Clio'er, mens vi kalde nordboere er langt mer macho og skal helst sees i en kraftig Volvo, Audi, BMW og MB.
Vi må vel være blant de folk i Europa som legger mest prestisje i valg av bil - og i en slik sammenheng er Fiatene og de andre småbilene en deilig befrielse. Jeg nesten beundrer de nordmenn som tør kjøpe en, for de peker jo nese til alle oss andre.
Men, en dag ser vi kanskje flere slike småbiler. På den annen side, dere motorjournalister som omtaler nye C2 og andre småbiler som bra "jentebiler" gjør jo at mange menn blir livredde for å sette seg bak rattet i slike, i alle fall i Norge. FY!
Så derfor en liten bønn til BIL og motorjournalistene, vennligst bidra til litt mer likestilling på et område som ligger dere nær!

På nytt med vennlig hilsen,
Andreas Krogh

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: