Fiat Panda som Årets Bil 2 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
Fiat Panda som Årets Bil 2
Artikkel: 2003? Greit, da er det Fiat igjen
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif
Jeg abonnerer på bladet Bil, men etter dagens drittslenging om Fiat på bilnorge.no kan dere la være å sende flere utgaver av bladet til meg hvis ikke Sørensen kan svare på følgende.
Hvorfor kan han ikke prøve å argumentere for hvorfor Fiat Panda blei Årets bil istedet for bare å slenge påstander om korrupt gubbevelde som styrer kåringen ?
Hvorfor skal ikke småbiler vinne kåringen ? Fiat Panda er praktisk, økonomisk og forrurenser lite. Verden trenger ikke biler som BMW 5-serie. Så såre i ræva er vi ikke.
En opplysning til slutt. Fiat har slitt økonomisk fordi de har sovet i timen etter at det gikk så bra fra 1995- 2001 økonomisk. De har tatt for store sjanser på biler som Multipla og Stilo som ikke har slått til som forventet. Stilo ble for luksuspreget og det var ikke det Fiat kundene ville ha med masse elektronikkpiss som en må betale ekstra for. Derfor selges Stilo nå med redusert utstyr for å få opp salgstallene.
Fiat skulle byttet ut Pandaen for lenge siden. Den har vært nest mest solgt i Italia i en årrekke. En bil som Fiat Idea skulle vært lansert før en Multipla. Fiat hadde ikke skjønt at de må ha flere småbiler som slo an, og ikke bare Punto, før de satser på de større.
Etter dette så blir det nok bare bladene Motor og Drive på meg. Sørensen skuffer oss Italofile. Hva med litt mer objektiv jounalistikk fra hans side ? Ikke rart dere sliter med opplagene.

Knut Olafsen

---

Kjære Knut Olafsen.

Du tror meg nok ikke når jeg sier at det er vel ingen som har skrevet så lenge, så mye og så positivt om italienske biler, motorsykler, design, folk og miljø som jeg har gjort. Jeg vet heller ikke om noen andre norske motorjournalister utdannet i Italia, med arbeidserfaring fra Italia, og som fremdeles spiser italiensk morgen middag og kveld.
Men du kan kanskje være så snill å lese akkurat denne saken en gang til. Det jeg skriver er at det er underlig at denne selvoppnevnte gruppen av dominerende meningspushere har en så utrolig historie på å stemme frem outsidere som ganske ofte har kommet langt foran biler som har vist seg å være både innovative og ha innebyggede kvaliteter som kundene har bruk for.
At Fiat har verdensrekord på å komme inn på denne, i prinisppet uinteressante, listen tjener fabrikken til ære, dersom det virkelig er ønskelig å bli stemt inn. Men for det første er det vanskelig å se hva godt dette har gjort Fiat (selger de mer, tjener de bedre, får de mer fornøyde kunder på grunn av førsteplassene sine?), for det andre er det helt åpenbart at andre fabrikker, med biler som kanskje fortjente å komme høyt opp, legger så liten vekt på denne kåringen at det kanskje er nettopp derfor de ikke når opp.
Jeg setter ikke fingeren på Fiats produkter (bare les hva jeg skrev om Idea og Panda i forrige utgave av BIL) men jeg synes hele Årets Bil feiringen er ganske latterlig, og det er det jeg forsøker å skrive.
Rent avslutningsvis skjønner jeg ikke hvor du har det fra at vi sliter med opplaget. Vi er da, viser offisielle tall, det mest leste bilbladet i Norge, når du ser bort fra medlemsbladet Motor. Og - dersom du lurte - første gang jeg ble spurt om å være med i Årets Bil juryen var i 1969. Jeg takket nei da, og har takket nei siden, nettopp på grunn av det jeg forsøker å fortelle deg her.
Men forøvrig vil jeg synes det er synd å miste deg som leser. Folk som reagerer er jo nettopp den type mennesker jeg gjerne vil ha et samspill med. Dessuten kan jeg vel garantere at stoff for italofile vil bli viet stor oppmerksomhet i Bils spalter også i tiden fremover.

Med vennlig hilsen
Jon Winding-Sørensen

---

Takk for svar. Håper det en gang blir nok av hetsing av Fiat som er helt ufortjent. Mulig Fiat lagde mye som ikke var vintertestet som de sendt til Norge på 80-tallet. Selv har jeg aldri eid en Fiat fra 80-tallet, men vi har hatt både Fiat 850 og 127 i familien. Min bestefar kjørte over 300000 km med sin 73-modell Fiat 127. Motoren gikk fortsatt som en klokke og bilen var så og si rustfri.
Selv har jeg eid en 92-Tipo som jeg solgte i 99. Så bilen her om dagen i Drammen. Den har nå gått 290000 km. Den nye eieren er vel like nøye som meg. I dag kjører jeg en Brava 1.6 som jeg er meget fornøyd med. Nylig kjøpe min samboer en brukt Punto 2000-modell. Dritkul og lettkjørt bil.
Poenget er at det i media fokuseres på dårlige og bra biler i tester og brukttester. Hva med å fokusere mer på bra og dårlige eiere. (Les: Vedlikehold). Det finns så mange uvitende bilkjøpere. De står i kø for å kjøpe en brukt Golf usett som kanskje aldri har fulgt service, aldri har blitt polert, vasket og gjort rein inni. Det eneste de spør om er hvor lang bilen har gått. Er ikke det tåpelig ? Jeg kjøper heller en bil som har gått litt for langt enn en som har gått altfor lite. Jeg kjøper heller en bra vedlikeholdt Fiat enn en mishandlet Golf. Hvem er lurest??

Ps! Siden jeg får svar på mailen min så kan dere fortsatt sende bladet til meg. Håper det kommer en skikkelig test av Multwagon mot Corolla. Få frem at Multiwagon er en mye bedre bil. Den har slått Corolla i alle tester i Tyskland. Hvorfor ikke si sannheten ? Fiat er mye bedre enn folk tror og det er dere altfor dårlige til å få frem.

Mvh
Knut Olafsen

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: