Volkswagen : Når drar Golf fra, med alle fire - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Når drar Golf fra, med alle fire
Golf selger stadig bedre, selv om det nok er en del incentiver ute og går på de store markedene på Kontinentet. Og bedre kommer det nok til å gå nå som også 4Motion er en del av katalog-utvalget.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif
Særlig overraskende er det kanskje ikke at VW kombinerer kjente elementer fra byggesettene sine. Som i dette tilfelle å kombinere nu Golf med gammel 4Motion firehjulsdrift system.

4Motions hjerte er som kjent en mange-lamellers clutch i et oljebad. Oljetrykket avgjør hvordan kraften skal fordeles og her snakker vi om umerkelig, trinnløs overgang fra 100 prosent foran til 100 prosent bak. Det vil si, vi snakker vel 99 prosent i begge ender slik at ordet firehjulsdrift fremdeles har en viss verdi.

Fabrikken kaller dette for 2. generasjon permanent firehjulstrekk, men det er vanskelig å oppdage andre nyheter i forhold til originalen (som kom i 1998) enn at de skjærer tannhjulene litt bedre nå (eller er det bedre toleranser på clutchlamellene?). Fremskrittet skal nemlig ligge på serviceintervaller, vedlikehold og støynivå.

En av de store fordelene (hvis det er slik privatlivet ditt ser ut) med firehjulstrekk er at trekk-kapasiteten øker dramatisk. Den er på 1500 kg for en vanlig Golf opp en bakke på 8 grader, nå øker den til 1800 kg. Tenk på hvordan caravankomforten kan økes enormt ved hjelp av disse tre hundre ekstra kiloene.

Foreløpig er det TDI motorene på 105 og 140 hester som kan kombineres med systemet, om ikke lenge vil også 2-liters bensinmotoren være på plass. 6-trinns gearkasse er også med i utstyrspakken. Pristillegget blir € 1.500 i forhold til tilsvarende utstyrt forhjulsdreven.

For at du skal være sikker på at naboen skal vite at det er dette du har kjøpt, er bilen utstyrt med 4Motion-merket bak, sammen med twin tail. Problemet er selvfølgelig at når du drar dine 1800 kg oppover vil hele vogna skygge for attesten.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: