BilNorges messeavis – mandag
Takk for oss

Dette er siste utgave av BILs, BilNorges og BilForlagets Messeavis. Vi har gitt dere som er våre kolleger blant utstillerne og alle våre brukere utover hele kloden (ikke glem at vi nå er oppunder 150.000 unike brukere pr måned, vis meg en bil-plattform som er større) en dagsavis som tilsvarer 40 A4 sider med stoff fra, om og rundt den store bilutstillingen på Lillestrøm.

Publisert Sist oppdatert

Bil/BilNorge redaksjon: Jon Winding-Sørensen, Geir Andreas Wangsmo, Atle Falch Tuverud, Siri Faafeng.

Ansv. redaktør: Terje Ringen

For oss er det – selv om dette er første gang vi har måttet lage en ”uautorisert messeavis – ny rekord i volum og innhold. Og akkurat som vi har satt vår rekord, har messen satt sin rekord med til sammen 78.422 besøkende, ny norsk rekord for en messe som strekker seg over fem dager. Beste dag var lørdagen med 25.951, men det visste ikke en gang arrangøren før utpå søndags formiddagen.

Foreløpig er det ikke bestemt noen dato for neste bilutstilling, men stemningen blant de utstillerne vi har snakket med tyder på at det fortsatt blir bilutstillinger. På det evalueringsskjemaet som nå skal fylles ut av alle utstillerne, blir det også spurt om man kunne tenke seg å ha den arrangert over to weekender. Et ja her gir oss i det minste muligheten til å klokke inn besøkende nummer 100.000. Med bare en helg er nok et sekssifret besøkstall helt umulig.

Allerede en halv time etter åpning lørdag, var det folksomt i vandreområdene.

Siste ord

Vi lar to av de mest sentrale på arrangement-siden komme til orde tre minutter på stengetid søndag kveld.

”Fantastisk utstilling”, sier Trond Andersen, prosjektsjef, ansatt i Norges Varemesse. ”Vi er selvfølgelig stolte av at vi klarte å håndtere lørdagen, flere enn 25.000 mennesker er egentlig over det vi skal kunne klare, men det gikk utmerket. Men enda viktigere er det å takke utstillere, presse, medarbeidere, alle som har bidratt til å hale denne fantastiske utstillingen i havn.”

”Og det er jo moro å gå rundt da”, føyer Frank H. Fredriksen til – han er formann i Oslo og Omegn Bilbransjeforening som jo er en av arrangørene, ”og måtte svare på begeistrede spørsmål om når neste messe blir. Da får det ikke hjelpe at vi ikke kan svare ennå, men det er vel ganske opplagt at det kommer en neste – både publikum og utstillere ber jo om det.”

De to herrene tar en siste tur rundt i alle hallene, og kan samtidig referere et par punkter fra en besøker-undersøkelse som nettopp er gjennomført. Den kan blant annet antyde at en mengde av de besøkende skal kjøpe ny bil i løpet av de neste 12 månedene, og 14% av de som har vært her jobber i bilbransjen. Viktigere er det at det er en klar tendens i retning av at publikum synes denne var bedre enn den forrige, ikke minst fordi det var flere bilmerker med, og fordi utstillerne hadde fått med så mange nyheter.

Men både den undersøkelsen og svarene på den utstillerundersøkelsen som sendes ut i dag vil vi helt sikkert komme tilbake til. Messen vil sikkert spre relevante informasjoner, og Bilforlagets blad MotorBransjen kommer til å følge opp denne delen av utstillingen.

Og Fredriksen og Andersen rusler rundt og klarer ikke helt å legge fjeset i forretningsmessige folder. De smiler fra øre til øye.

Trond Andersen (t.h.) og Frank Fredriksen har stått i spissen for utstillingen. De ikke bare ser fornøyde ut. De er med på å gi ordet fornøyd en helt ny og enda mer fornøyd betydning.

La oss i BilForlaget til slutt på vegne av alle fornøyde utstillere få lov til å takke Utstillingskomiteen, som altså har bestått av Frank H. Fredriksen, Lena Musæus, Jan H. Landmark og Torger Dahl fra Oslo og Omegn Bilbransjeforening. Fra Norges Varemesse deltok Trond Andersen og Einar Kvalheim i komiteen.

Bra jobba.

GT no go

Klokka 17 på søndag skulle gutta på Gatebil-standen starte den gule Ford GT40’en de har hos seg. Allerede ti minutter før stimlet folk sammen for å oppleve brølet fra denne racing-motoren. Ved første forsøk var det ikke suksess. På andre forsøk fikk den tenning, men den døde ganske kjapt ut. Så fulgte en rekke forsøk til, med stadig flere nysgjerrige tilskuere.

Jeg tror jammen en del sto med foldede hender og ba om at den skulle fyre opp. Men etter en rekke omganger med hvile og nye forsøk, måtte de dessverre melde pass. Muligens var det ikke nok guffe i batteriet. Men vi fikk da noen sekunder med gromlyd og takker for innsatsen.

Den nektet å starte, men litt godlåt fikk de fremmøtte likevel

Norsk bilsporthistorie

Du møter Petter Solberg i mange forbindelser rundt på utstillingen. Men det morsomste møtet skjer kanskje oppe blant veteranene i annen etasje i hall D. Der treffer du den gamle Volvoen har overtok etter storebror Henning, og som på mange måter ble hans gjennombruddsbil. Blant annet med to Norgesmesterskap i 1995. Det året vant han og denne bilen 19 av de 21 løpene de stilte opp i.

La det for øvrig være nevnt at Volvo-standen er full av de forskjelligste modeller. Det skyldes at hele området er et samleprosjekt for seks forskjellige Volvoklubber, som jommen har klart å utarbeide en samlebrosjyre også, der du blir orientert om hvilken du hører til i.

Alle har jo et forhold til en Volvo, og sannsynligvis vil du lett kunne finne en klubb som passer for deg. Du kan velge mellom PV Klubben, Amazon Klubben, Volvoklubben tar seg av 140, 160 og 1800-bilene. Så er det Volvo Racing Klubb, en som heter Volvo Original, og Norsk Volvoklubb Buskerud. Nok å ta av, altså.

En Volvo som innkasserte en mengde pokaler til Petter Solberg

Bilia på topp

Ikke alle våre besøkende har kommet helt av seg selv. Noen er invitert, for eksempel av en leverandør. Den leverandøren som er minst redd for å utsette sine kunder for en bråta velpresenterte konkurrenter, er Bilia. Der har de satt rekord i antall innbydelser.

Vi i BilForlaget merket Bilias interesse for utstillingen meget tidlig. Ikke før hadde vi offentliggjort programmene for våre seminarer sist onsdag, før Bilia var der og ville ha med en del av sine kunder på Firmabil-seminaret vårt.

Det stoppet altså ikke der. Haugene av innbudte-biletter i sekretariatet viser klart hvem som har hentet inn flest kunder. Det er Bilia, og det er salgsdirektør Dagfinn Asak som er ansvarlig for denne innsatsen.

”Selvfølgelig, sier han, ”Når vi har denne festen bare hvert annet år må vi jo sørge for at våre venner kan treffe oss der også.”

Om han ikke har betenkeligheter med å vise frem alle konkurrentene for Bilias kunder?

”Jeg er såpass enkel at jeg faktisk tror våre kunder kan tenke selv, og vet at det er noen flere som tilbyr biler i Norge”, svarer han.

Beskjeden som han er glemmer han imidlertid å fortelle en annen historie. En hel busslast VK-elever fra en Østlandsby rullet opp foran utstillingen forleden. De var invitert av en av Bilias konkurrenter, som så plutselig hadde sluppet opp for billetter og som av en eller annen grunn ikke kunne skaffe flere.

Den lokale Bilia-forretningen ble spurt om den kunne hjelpe – for en skole var det tross alt ganske mange penger det dreide seg om – og det kunne de. Ikke. For de hadde også sluppet opp for innbydelseskort. Men de kunne allikevel, for en telefon til Asak løste problemet. Og Bilia har fått 36 nye venner, og kanskje også noen av dem i fremtiden blir Bilia-mekanikere?

Foreløpig opptelling viser at Bilia leder stort i antall innbudte. Den største haugen ved siden av Dagfinn Asak, og den bunken han holder i hånden er alle Bilia-kunder. Nestemann på topp-listen har foreløpig skaffet 9 cm færre besøkende.

Dagfinn Asak i Bilia: Invitasjonskunstens mester

Inn på VG-Lista?

Det er klart vi bør holde oss til det vi kan. For eksempel biler. Og ikke rote oss alt for langt ut på viddene med det vi ikke kan. For eksempel musikk.

For et par dager siden skrev jeg at det vel var lite håp om at Vegvesenet ville klatre helt til topps med sin spenstige CD-satsing her på utstillingen. Våkne Nå var kanskje ikke helt schlager- eller hit-materiale antydet vi.

Sekk og aske og skammekrok. Lørdag kjørte Vegvesenet et strålende Sandra-show, korridorene var tettpakket. Og i går var det enda mer. 2 ganger midt på dagen holdt Truls og Kjersti (spør ikke meg, fra nå av skal jeg holde meg til biler – men gode var de) et strålende PysjPopBaluba-show, og ungene sang med, så for første gang i utstillingens historie ble den store Lyd&Støy-avdelingen i Hall B fullstendig overdøvet.

Skikkelig bra jobba, Staten.

Hvem skulle trodd at Vegvesenet klarte å samle så mange unge fans? Kjersti og Truls i farta.

Opptelling

Alle kan telle feil (spør utstillingsarrangørene) og det har muligens vi også gjort i det følgende. Derfor hadde det vært greit om vi fikk en tilbakemelding fra de av dere som oppdager at vi har sett dobbelt, eller ikke oppdaget at noe sto bak en søyle.

Mens arrangørene teller tilskuere, har vi altså telt biler. Biler på nybil-standene. Inkludert racerbiler og konseptbiler og drømmebiler og bruktbiler. Vi har altså ikke tatt med alle de nye Smart-bilene som står på hele utstillingen, da hadde det vel blitt en 6-8 stykker, vi har bare tatt med de to som sto på Bertel O. Steen standen.

OK?

Her er listen:

Audi - 9

BMW/Mini - 15

Chrysler - 7

Citroën - 15

Daewoo - 3

Fiat/Alfa - 5

Ford - 18

Honda - 8

Hyundai - 14

Jaguar/Aston - 5

Kia/Daihatsu - 7

Königsegg - 1

Land Rover - 5

Lexus - 3

Mazda - 9

Mercedes-Benz - 5

Mitsubishi - 11

Morgan - 4

Nissan - 13

Opel - 12

Peugeot - 8

Porsche - 4

Renault - 11

Saab - 5

Seat - 3

Skoda - 7

Smart - 2

Ssangyong - 5

Subaru/Rover - 12

Suzuki - 15

VW - 26

Volvo - 9

Totalt blir dette 276 biler. Og da kan vi gjøre en litt morsom utregning på markedsandeler her på messen. sammenliknet med markedsandeler i virkeligheten (pr 31/10 2004 i parentes).

VW - 9,4 (13,3)

Peugeot - 2,9 (7,3)

Ford - 6,5 (6,4)

Opel - 4,4 (6,4)

Volvo - 3,3 (5,6)

Audi - 3,3 (4,4)

Nissan - 4,7 (3,6)

Mercedes-Benz - 1,8 (3,3)

Suzuki - 5,4 (3,3)

Subaru /Rover - 4,4 (3,4)

BMW/Mini - 5,4 (3,3)

Mazda - 3,3 (3.0)

Honda - 2,9 (2,9)

Renault - 4,0 (2,8)

Mitsubishi - 4,0 (2,8)

Citroën - 5,4 (2,7)

Hyundai - 5,0 (2,7)

Skoda - 2,5 (2,6)

Saab - 1,8 (2,3)

Land Rover – 1,8 (0,5)

Kia/Daihatsu - 2,5 (0,9)

Daewoo - 1,1 (0,3)

Chrysler - 2,5 (0,2)

Fiat/Alfa - 1,8 (0,4)

Jaguar/Aston - 1,8 (0,1)

Seat - 1,1 (0,1)

Lexus - 1,1 (0,1)

Porsche - 1,5 (-)

Smart - 0,7 (-)

Morgan - 1,5 (-)

SsangYong - 1,8 (-)

Her kan man lære litt om hvem som hiver seg frampå og hvem som fortrekker det diskret/elegante. Og det hele, selvfølgelig, med forbehold om at vårt tellekorps hadde tunga rett i munnen.

Citroën var de råeste i år, målt i forskjellen mellom sann markedsandel og representasjonsandelen på messa. På delt annen plass lå Hyundai og Chrysler og Suzuki/BMW-Mini delte fjerdeplassen.

Trompeter og Fanfarer:

Beste Stands

Vi startet denne messen med å fortelle at våre bladutdelere snakker med en rekke av de besøkende nå de er på vei ut etter å ha besøkt utstillingen, og da stiller vi dem spørsmål om hvilke stands de har fått det beste inntrykket av. Ikke nødvendigvis den peneste, lekreste, den med de råeste bilene eller de flotteste damene.

Svarene har vi delt inn i to kategorier: ”nybilleverandører og ”de andre”. Heldigvis, siden dette er en såpass uvitenskaplig undersøkelse, skiller de to vinnerne seg ut med ganske klare marginer.

Audi skåret høyest i bilgruppen, særlig tok de seg opp de to siste dagene (begynte dere å dele ut brosjyrer eller hva var det?) etter at BMW hadde ligget godt foran i starten.

Og blant ikke-bil – altså stort sett de som bodde i Hall B, var det Gatebilstanden som ble nevnt av de aller fleste. Egentlig ikke underlig, der skjedde det så mye at det var stappfullt av folk hele tiden og begeistring genererer begeistring. Men, det bør også nevnes, både Vegvesenet og NAF hadde også mange tilhengere.

Jeg nevnte, tror jeg, at vår egen stand ble holdt utenfor spørringen.

En eller annen hos Audi og en eller annen hos Gatebil har fått en liten gave fra oss, som takk for hyggelig samvær og god innsats.

Gatebil: opptil flere grunner til at den standen var så populær.

Audi, lekker, synlig og åpenbart tilgjengelig. Best, faktisk med merkbar margin.

Konsert for 36 sylindre

I en av de tidligste messeavisene våre, nevnte jeg hvor skuffende det var at BMWs M5 nesten ikke ga låt fra seg da den ble rygget på plass. V10 burde merkes. Derimot ga Kolbergs RallyHyundai et svært sonort inntrykk under innflyttingen, skjerpet motorlåt og en gearkasse som hørtes ut som den begynte å få en del løse deler sammen med racingolje, fortalte at denne utstillingen kom til å dreie seg om bil.

Men om vi trodde det var det i retning av låt, tok feil. De to siste dagene har det nemlig tatt av. Allerede lørdag fyrte Refuel opp sin GT 40. En fet V-åtter dro folk skal jeg si. Og ga arrangørene litt bakoversveis, og noen av utstillerne under det lave taket i D-hallen progressive ideer.

For avfyring av denne type fyrverkeri, er ikke forenelig med denne type utstillinger. Derimot går det an å søke om dispensasjon, det går an å gi dispensasjon og det går an å fortelle sprinkleranlegget at det skal gå ut og ta seg en pause.

Hvilket ble gjort. Så først fikk vi V-åtteren fra GT 40-bilen, så ble Königseggs like mange sylindre, men enda en halv meter lenger stikkflammer, tent, så gikk stafettpinnen til Carburetti som fikk sin Ferrari opp i spennende turtall, og til sist var det Porsche som dro i gang sin racerbil.

Det låt praktfullt, var en av utstillingens høydepunkt, trakk enormt med folk, og burde gi en pekepinn på hva som bør skje – nå og da – på den neste bilutstillingen.

Og nå er sprinkleranlegget på nett igjen.

Vi har brakt en del masse-folk-bilder her fra utstillingen. Dette er det første bildet der flokken er tiltrukket av vakker musikk. Det er Porsche som har fyrt opp en av sine vasseste.

Kaffen er klar

Vi har hatt egen kaffetrakter på vår stand, men i hall B har det også vært servert gratis kaffe både hos Zett.no og VG. Vi har prøvesmakt hos begge, og det falt så absolutt i smak. Og kaffen har tydeligvis falt i smak hos mange andre også, Zett.no serverte over 1500 kopper om dagen i gjennomsnitt. VG kunne melde at en av deres maskiner hadde laget 700 kopper cappuchino på en dag. De hadde to sånne maskiner som lagde forskjellige kaffedrikker, pluss noen separate kaffetraktere. Til sammen har det blitt servert anslagsvis nesten 15.000 kopper hos VG. Så det har gått med noen sekker kaffe under denne bilmessa.

Kvantitet eller kvalitet? Rene konkurrenter, og ikke bare om annonsekronene dine.

”Takk, bare bra”

Vi spør utstillerne om det samme som i går, men lar også noen andre slippe til.

1. Hva synes du om årets bilmesse, og vil du nevne noe høydepunkt (foruten din egen stand)?

2. Hvordan kan neste messe bli bedre?

3. Hvordan er publikumsresponsen hos dere?

..og her er svarene vi får:

Hans Petter Fjeld Andresen

Eier av Chrysler Neon 2002-modell utstyrt med lydutstyr fra Blaupunkt, Robert Bosch-standen.

Jeg synes messa er veldig fin i år. Det er en ryddig og oversiktelig nybilhall, det blir litt vel mye støy i lengden her inne. Har ikke sett meg så mye rundt, men det er bilen her som er mitt høydepunkt, he-he.

Kanskje det er mulig å ordne opp i køen ved inngangspartiet. Det sto nærmest bom stille der i hele går.

Når det gjelder responsen på standen her, kommer det mange spørsmål om hvilken bil det er, mange blir overrasket når de få vite at det er en Neon. Det er bra interesse blant publikum, og personlig synes jeg show-faktoren hos Blaupunkt har tatt seg veldig opp her på messen, ved å stille ut disse demo-bilene.

Leif Nilsen

Markedsansvarlig, Gatebil.no

Jeg synes det er et veldig godt arrangement. Mange av utstillerne har gjort mye ut av sine stands, med show og underholdning. Positivt at man har fått lov til å starte opp noen av de grommeste bilene, som Koenigsegg og vår Ford GT40.

Til neste gang må sammensettingen av stands være bedre gjennomtenkt. Vi kunne for eksempel tenkt oss å ha stands med klær og utstyr og lignende rundt der vi står.

Vi har hatt topp respons, og er nesten tomme for de filmene vi selger hos oss. Gutta som er innom liker å bli tatt bilde av sammen med jentene våre.

Mimring på røykehjørnet

På røykehjørnet treffer vi mor og sønn, Gerd og Petter Vinæs fra Trøgstad. Hva synes dere om messa?

–Den er gedigen, det er stort. Har bare fått med meg en hall foreløpig, sier Petter og begynner å mimre: - Jeg husker første gang mamma tok meg med på bilmesse. Det var på Sjølyst, tror det var i ’63, var rundt 7 år. Det gjorde kjempeinntrykk! Det jeg husker best var en stor Mercedes 600 Pullmann, en sånn limo. Jeg tror faktisk det var Arnardo som kjøpte den, han sirkusdirektøren vet du.

–Favoritten her i dag er Alfa Romeo-standen. De er så fine. Har veldig lyst på en 156 wagon. Den er kjempelekker, men har ikke råd til den. Det er lov å drømme litt!

Kristian Fredrik Heyerdahl

Reklamesjef, Sørensen og Balchen AS

Det er generelt høy standard på messen. Alle utstillerne er med på å heve nivået. Og det er meget gode besøkstall.

Til neste gang kommer vi nok til å endre vårt konsept, fordi vi er så godt fornøyd med årets messe.

Vi har hatt veldig god respons. Både nye kunder og eksisterende - de nye blir henvist til forhandlerne og vi har gitt hjelp til en del kunder som har våre produkter. Vi har hatt god nytte av å møte bransjen her, forhandlere så vel som andre aktører.

Powered by Labrador CMS