Leserinnlegg: Bedre veier sparer liv - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
Leserinnlegg: Bedre veier sparer liv
I år satte Verdens helseorganisasjon fokus på trafikkdøden i markeringen av sin helsedag. Tallene de presenterte var svimlende.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif
Av landsstyreleder Henning Bjurstrøm og rådgiver Hans-Jacob Moe i Landsforeningen for trafikkskadde (LTN)

I 1999 døde 1,2 millioner mennesker i trafikken verden rundt. Dødstallene plasserte trafikkulykker på en tragisk niendeplass over dødsårsaker. Beregninger viser at trafikkdøden innen år 2020 når opp på en mørk tredjeplass over dødsårsaker. Et slikt perspektiv fikk Verdens helseorganisasjon til å kategorisere trafikkdøden som en epidemi.

Norge er dessverre ikke skjermet fra denne epidemien. Vi lever med vissheten om at 300 tilfeldig utvalgte må bøte med livet på norske veier hvert år. På tross av at tallet er lite sammenlignet med andre land, tar epidemien liv tilsvarende to innenriks SAS fly pr. år.

LTN synes derfor det er positivt at Samferdselsminister har vist vilje til å sette et sterkt fokus på trafikksikkerhet i sitt arbeid. I Nasjonal transportplan og i Nasjonal trafikksikkerhetsplan får sikkerhet på vei en berettiget sentral plass. Grunnpilaren er visjonen om null drepte og hardt skadde i trafikken.

LTN reagerer derimot på det vi ser på som manglende samsvar mellom gode visjoner og satsning på trafikksikkerhetsarbeid i praksis.

Midtdelere har vist en usedvanlig evne til å omgjøre dødsstrekninger til veier uten dødsfall. Effekten av tiltaket er også nøye beskrevet i Statsbudsjettet for 2005. På tross av at midtdeler viser slike resultater, bevilges det neste år bare penger til utbygging av 15 nye kilometer. Ønskelisten fra Statens vegvesens ingeniører var på 500 kilometer.

Kontrasten mellom faglig begrunnede ønsker og Samferdselsministerens forslag i Statsbudsjettet er slående. Effekten av forslaget til Samferdselsministeren vil resultere i tre færre dødsulykker neste år.Samtidig vil reduksjonen i antall hardt skadde personer være 12.

LTN mener forslaget til Statsbudsjett ikke når opp mot den satsningen som kreves for at visjoner etter hvert kan konkretiseres i oppnåelige målsetninger. Fortsetter man utbyggingen av midtdeler i samme tempo, vil det ta over 30 år før Statens vegvesen får bygget de midtdeler som de mener er påkrevet. Samtidig vil teoretisk sett mer enn 1.500 personer miste livet på disse strekninger og over 6.000 personer bli hardt skadet.

Vi har å gjøre med en epidemi der flere tiltak finnes for å begrense denne. Midtdelere er et av disse tiltak.. Når det finnes tiltak som ikke brukes må vi spørre oss om ikke ansvarlige politikere også bærer et medansvar for disse dødsfallene. Det blir hevdet at vi av økonomiske årsaker ikke kan satse på utbygging av midtdeler der hvor dette trengs, men har de ansvarlige myndigheter tenkt på at det er god økonomi å investere i trafikksikkerhet? Ikke bare unngås store menneskelige lidelser, men en reduksjon i antall skadde og drepte i trafikken vil også avlaste et presset helsevesen.

På vegne av våre medlemmer som har blitt rammet av trafikkulykker og mennesker som tilfeldig blir rammet i fremtiden, krever vi at de nødvendige tiltak mot trafikkdøden tas i bruk snarest.

LTN støtter Veivalg 2005-alliansen (se www.veivalg2005.no)

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: