-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Daewoo Lacetti: Snusfornuft
Ingen vil kaste beundrende blikk etter nye Daewoo Lacetti. Dette er snusfornuft på fire hjul – mye bil for minst mulig penger.
Først publisert i BIL 4 - 2004
Daewoo skal være GMs billigste biler. Prisene skal ligge fra 10 til 25 prosent under like store biler fra Opel. Lacetti kommer til Norge i løpet av høsten, og vil være prisrytteren som er viktig for Daewoo i Norge – men som neppe konkurrentene vil vise stor interesse for. For kundene som jakter på en billig og sikker bil med masse plass, er Lacetti et alternativ. Men er det spennende kjøreegenskaper og prestisje som er viktig – så er dette neppe bilen. Lacetti er ikke verdens mest avanserte bil å kjøre, den inviterer ikke til sportslig kjørefølelse.
Du merker godt ujevnheter i veibanen. Farten må ned ved fartsdumper, og sitter du i baksetet er det særlig merkbart. Sitteputene er tynne, og den positive siden ved det er at det er god plass med stor takhøyde. Plassen i baksetet er klassebest – men det samme er ikke tilfelle med komforten.
Lacetti har fått moderne design av Italdesign. De sto også bak første generasjon av VW Golf, og det er et tett samarbeide mellom Daewoo og Italdesign/Giugiaro. Formen på bilen er verken oppsiktsvekkende eller nytenkende, men tidløs. Glatt og rund med kraftfulle linjer og kort overheng. Innvendig plass har vært viktigere enn form.
Bilen har fem dører og kombiløsning. Foreløpig kommer det ingen stasjonsvogn, og dieselmotorer skal komme neste år. Bilen leveres med fire kollisjonsputer, antispinn samt fire kanals ABS-bremser med EBD, elektronisk bremsekraftfordeling. Standard er også elektriske vindusheiser foran, klimaanlegg med pollenfilter, sentrallås med fjernkontroll og to fester for Isofix barneseter. Uvanlig er det at bilen også har en liten kjøleboks i hanskerommet. Lacetti er kanskje ikke verdens mest spennende bil, men mye bil for pengene. Et åpent spørsmål – som koreanske biler foreløpig ikke har gitt noe overbevisende svar på – er hva bilen er verdt på bruktmarkedet om noen år.
Daewoo Lacetti:
Pris: fra ca. kr 180.000.
Motor: Leveres med 1,4-liter 69 kW/94hk v/4400 o/min eller 1,6-liter 80 kW/109 hk v/4000 o/min.
Dekk: 195/55Rx15.
Mål og vekt: LxBxH: 429 x 172 x 144 cm.
Akselavstand: 260 cm.
Egenvekt: 1170 kg.
Tillatt totalvekt: 1645 kg
Bagasjerom: 275-1045 liter (VDA).
Tank: 60 liter.
Aks. 0 til 100 km/t: 11,6 sek
Toppfart: 175 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,71 l/mil
CO2-utslipp: 171 g/km
Alle data for volummodell med 1.4 motor.
Konkurrentene: Toyota Corolla, VW Golf, Peugeot 307, Opel Astra.