MG ZT 160 1.8T

Rovers sportslige modeller har fått MGemblemet i fronten og litt dristigere innpakning.

Publisert Sist oppdatert

MG ZT 160 1.8T
MG ZT 160 1.8T

Først publisert i BIL 5 - 2003.

For det norske markedet har MG vært den lille toseteren, men nå kommer også de større modellene, og ZT er først ute. Med Rover 75 som basis leveres MG ZT både som sedan og stasjonsvogn, og med den lille 1,8-literen med turbo og 160 hk. Men på andre markeder hvor sylindervolum ikke skattlegges like tungt får du ZT også med 2,5-liters V-sekser og 160, 180 eller 190 hk, og to dieselmotorer står også på ZT-programmet.

Med turbo og ladeluftkjøler øker 1,8-literens effekt fra 120 til 160 hk, og dreiemomentet fra 160 til 215 Nm.Nok til å gi MG’en et trivelig fraspark, men direkte sportslig blir det ikke. Dette er nemlig ingen lettvekter – egenvekten med sjåfør er 1535 og 160 hk er faktisk ikke mer enn høyst nødvendig. Men den sportslige karakteren finner du likevel. Den ligger i understellet, og selv om MG’en bærer mye Rover 75 i seg er den vesentlig mer sportslig og kontant. Styreresponsen er
god, og stabiliteten er førsteklasses. På dårlig vei avslører den at det med fordel kunne vært gjort mer med fjæringen og dempingen. Den tar humpene litt for kontant og det er ingen fare for at du skal glemme at dette er en sportslig avstemt kjøredoning.

MG ZT er litt rampete, ikke så glattpolert som mange av konkurrentene, og sammenlignet med for eksempel Mondeo har den ikke samme nivå når det gjelder kjøreegenskaper. Men når det gjelder karakter har ZT vesentlig mer å by på.

Skinnsetene er gode å sitte i og har den korrekte britiske skinnkvaliteten. Bruken av semsket i rygg og sittepute sørger for at du sitter støtt. Interiøret ellers er i tradisjonell Rover 75-stil, men tredetaljene er byttet med lakkerte og materialvalget er bevisst litt friskere. MG skal jo levere biler som trekker yngre kjøpere til MG. Det må da være kjøpere som gjerne vil ha en bil med sjel, det har denne. Den er ikke raskest, den har ikke de hvasseste kjøreegenskapene, men den gir deg den gode følelsen, den som gjør hver biltur til en opplevelse.

MG ZT 160 1.8T:
Motor: 4-sylindret. Turbo m/ladeluftkjøler. Sylindervolum: 1796 ccm. Effekt: 118 kW (160 hk) v/5500 o/min. Dreiemoment: 215 Nm v/2100 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Dekk: 225/45VR18.
Mål: Lengde: 474,0 cm. Bredde: 178,0 cm. Høyde: 141,0 cm. Akselavstand: 274,0 cm. Sporvidde f/b: 150,5/150,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1535 kg. Tillatt totalvekt: 1940 kg. Maks
vogntogvekt: 3540 kg. Maks taklast: 80 kg.
Bagasjerom: 432 liter (VDA).
Tankvolum: 65 liter.
Aks. 0 - 100: 8,9 sek
Toppfart: 212 km/t
Forbruk bykjøring: 1,14 l/mil
Forbruk landevei: 0,62 l/mil
Forbruk snitt: 0,81 l/mil
CO2-utslipp: 194 g/km
Pris: kr. 369.900,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS