-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Jeep Grand Cherokee CRD
Med en ny "common rail" under panseret har Grand Cherokeedieselen blitt mer kultivert.
Først publisert i BIL 3 - 2002.
Jeep har funnet tiden moden for å erstatte den italienske 3,1-liters dieselmotoren i Grand Cherokee med en Mercedesbasert 2,7-liter. Det er minst tre fordeler med den nye dieselmotoren. Selv om motorvolumet er redusert, byr den nye motoren på både mer kraft og bunndrag. Antall hester har økt med 23, og dreiemomentkurven ligger på topp over et langt bredere turtallsområde enn før. Akselerasjonstiden fra null til hundre, som tidligere var beskjedne 14,0 sekunder, er nå kuttet ned med nesten tre sekunder. En ikke uvesentlig forbedring finner vi i støynivået, for den tidligere dieselmotoren var ikke den mest stillegående. Dessuten har det lavere motorvolumet bidratt til at bilens pris er noen tusenlapper lavere enn før.
Motoren og automatkassen jobber harmonisk, og det solide dreiemomentet gjør bilen velegnet som trekkvogn. Forholdsvis myk fjæring bidrar til en vaggende gange på landeveien. En noe ufølsom styring sammen med brede dekk gjør sitt til at bilen sporer lett, så den må ha små,hyppige korreksjoner på rattet for å holde kursen.
Selv om det er 80 cm innlastingshøyde, er bagasjerommet lett å laste på grunn av flatt gulv helt ut til lukeåpningen. Bredden mellom hjulkassene er 104 cm.
Utstyrsnivå Limited betyr at komforten om bord er upåklagelig, med skinnseter, klimaautomatikk med separat innstilling for fører og passasjer, 10-veis elektrisk justering av forseter, Cruise Control, kjørecomputer samt 12-volt uttak både i midtkonsollen og ved bakluka. Når setet, speil og radio er programmert, gjør bilens minnesystem at "dine" innstillinger automatisk kobles inn når du trykker på fjernåpneren. Nytt av året er at det finnes et enda høyere utstyrsnivå, nemlig Overland, som betyr at blant annet soltak står på standardlisten.
JEEP Grand Cherokee CRD:
Motor: 5-sylindret. Sylindervolum: 2685 ccm. Effekt: 120 kW (163 hk) v/4000 o/min. Dreiemoment: 400 Nm v/1800-2600 o/min.
Transmisjon: Firehjulsdrift. 5A.
Dekk: 235/ 65R17. Mål: Lengde: 461,3 cm. Bredde: 183,6 cm. Høyde: 176,2 cm. Akselavstand: 269,1 cm. Sporvidde f/b: 151,1/151,1 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 2055 kg. Tillatt totalvekt: 2506 kg. Maks vogntogvekt: 5866 kg. Maks taklast: 68 kg.
Bagasjerom: 1110 liter (VDA).
Tankvolum: 78 liter.
Aks. 0 - 100: 11,2 sek
Toppfart: 190 km/t
Forbruk bykjøring: 1,25 l/mil
Forbruk landevei: 0,81 l/mil
Forbruk snitt: 0,97 l/mil
Pris, Limited-versjon: kr. 679.000,-
Forbruk i følge 99/100/EU.