Seat Ibiza 1.2

Et småfrekt utseende og en turtallsvillig tresylindret motor kjennetegner grunnversjonen i Ibiza-serien.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BIL 7 - 2002.

Førerplassen og instrumenteringen er enkel og oversiktlig. Fireveis regulering av rattet samt vinkelregulering av sitteputen gjør det enkelt å finne en akseptabel sittestilling. En pussig detalj er at fordørene er utstyrt med knapper for elektriske vindusheiser – men vinduene må åpnes og lukkes med sveiv.

Benplassen i baksetet er beskjeden, men tilstrekkelig for personer opp til 160 cm. Tre hodestøtter og trepunktsbelter er på plass i baksetet. Bagasjerommet er ryddig og gir grei plass for et par kofferter – hvis de ikke er spesielt store.

Romlestøy
Det er mye romlestøy i bilen. Den kommer bakfra og overdøver det meste av annen lyd, motorlyden er ikke fremtredende før turtallet dras opp mot 4000 o/min. Dekkene kan ha noe av skylden for det høye støynivået. Vår bil sto på Firestone Firehawk 700 i dimensjon 185/60R14, riktignok en godkjent dimensjon for denne bilen, men vognkortet sier at den smalere 165/70R14 er standarddimensjon.

Den 3-sylindrede motoren ligger forholdsvis høyt i turtall. For eksempel peker turtellernåla like under 3000-merket når hastigheten er 90 km/t i femtegear. På den nye Fiesta 1.4, som vi kjørte i samme tidsrom, er tilsvarende turtall 2600 o/min. En positiv side ved turtallsnivået er at Ibiza ligger nærmere sitt maksimale dreiemoment ved vanlig landeveiskjøring. Motoren mistrives ikke om du drar den opp i 6000 o/min., hvor turtallssperren slår inn. Heller ikke motorlyden er overveldende på så høyt turtall.

Mye utstyr
Turtallet må ta noe av skylden for at forbruket ikke er enda lavere enn 0,59 l/mil ved blandet kjøring. Til sammenligning bruker Ford Fiesta 1.4 – en bil med 16 hester mer enn Ibiza, men med samme egenvekt – 0,64 l/mil.

Vår prøvebil med utstyrsnivå Stella har både ABS-bremser og servostyring. Dessuten hører blant annet klimaanlegg, fire kollisjonsputer, setevarme i forsetene og oppvarmede lyktespylere med til standardutstyret. Sentrallås koster 2300 kroner ekstra, og tillegget for fem dører er 3900 kroner. Med 1,2-literen under panseret leveres Ibiza også i utstyrsnivå Signo, som betyr 15.000 kroner merpris. Da er tåkelys foran inkludert, sidespeilene har elektrisk regulering og dørhåndtak og speilhus er lakkert i bilens farge. Ytterligere fire motorer leveres i Ibiza-serien, en 1,4-liters bensinmotor med enten 75 eller 100 hester, samt 1,9-liters TDI-motor med 100 eller 130 hester.

SEAT Ibiza 1.2 Stella:
Motor: 3-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 10,5:1. Sylindervolum: 1198 ccm. Boring og slaglengde: 76,5 x 86,9 mm. Effekt: 47 kW (64 hk) v/5400 o/min. Dreiemoment: 112 Nm v/3000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak. ABS.
Dekk: 185/60R14.
Mål: Lengde: 395,3 cm. Bredde: 169,8 cm. Høyde: 144,0 cm. Akselavstand: 246,0 cm. Sporvidde f/b: 143,5/142,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1090 kg. Tillatt totalvekt: 1510 kg. Maks vogntogvekt: 2310 kg. Maks taklast: 50 kg.
Bagasjerom: 265 liter (VDA).
Tankvolum: 45 liter.
Aks. 0 - 100: 14,9 sek
Toppfart: 165 km/t
Forbruk bykjøring: 0,76 l/mil
Forbruk landevei: 0,51 l/mil
Forbruk snitt: 0,59 l/mil
Pris: kr. 144.900,-
Forbruk ifølge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS