Volvo XC90

Volvo benytter seg av kjent teknikk i sin første SUV. XC90 imponerer, men søker du terrengegenskaper er ikke dette bilen.

Publisert Sist oppdatert

XC90
XC90

Først publisert i BIL 10 - 2002.

Hos Volvo legger man ikke skjul på at de har utviklet en bil for kjøring på vei. Men den er samtidig tilpasset de amerikanske kravene som gjør at den klasses som terrengbil og dermed oppnår gunstigere avgiftsregler. I USA har terrengbilene også et snillere regelverk med tanke på eksosutslipp, men de har ikke Volvo utnyttet. De har tvert i mot lagt vekt på at XC90 også skal ha så lavt forbruk som mulig, men noen sparebøsse er den ikke blitt.

Med motorer fra 163 til 272 hk er det ikke noe å utsette på kreftene, men med en kjøretøyvekt på 1982 kg for den letteste, er det heller ikke snakk om noen form for overmotorisering.Både D5-motoren,en 2,4-liters dieselmotor med turbo og commonrail direkteinnsprøytning, og 2,5-liters bensinmotoren er akkurat passe og gir ikke mer skyv enn en slik bil må ha. Rekkesekseren med 272 hk i T6 har derimot et hyggelig overskudd, og 9,3 sekunder fra 0 til 100 km/t er akseptabelt. Toppfarten med denne motoren er begrenset til 210 km/t!

Kjørekomforten er god uansett hvilken av motorene du velger. Dieselmotoren er litt mer hørbar enn bensinmotorene, men den femsylindrede motoren går meget behagelig og er kanskje en av de beste dieselmotorene i denne klassen. Frem til uke 10 neste år vil XC90 kun bli produsert med automatgear – de to minste motorene har femtrinns kasser, mens sekseren leveres med firetrinns kasse.

Driften skjer hovedsakelig via forhjulene, mens en Haldex-kobling sørger for å overføre drift til bakhjulene ved behov. Haldex-koblingen består av en våt flerplateclutch som styres elektronisk. Den ble første gang benyttet av Volkswagen i Golf 4-Motion og brukes nå også i Volvo XC70. I XC90 er den kombinert med Volvos elektroniske stabilitetskontroll DSTC.

XC90 er ikke dimensjonert for kjøring i terrenget. De smekre hjulopphengene er i store trekk identiske med de i S80/V70. I Europa kommer dessuten XC90 med vanlige landeveisdekk. Biler med de minste motorene får 16-tommers dekk, mens T6 får 17-tommers. XC90 har ikke bare hjuloppheng fra sine mindre søsken, den har også samme plattform, noe som er hemmeligheten bak den svært korte utviklingstiden for den nye modellen. Fra det ble gitt klarsignal 23.juni 1999, gikk det bare to og et halvt år før XC90 ble vist på bilutstillingen i Detroit i januar i år.

De tverrstilte motorene gjør at XC90 har en meget god plassutnyttelse. Riktignok er den med 480 cm lengde 13,5 cm lengre enn BMW X5 og 16 cm lengre enn Mercedes M-Klasse, men det er likevel imponerende å få plass til tre seterader. Den tredje og bakerste seteraden består av to separate seter som kan felles ned i gulvet og gjør XC90 til en meget rommelig femseter. Velger du XC90 som syvseter får du også separate stoler på andre seterad. Disse stolene kan skyves forover, slik at du kan gi de på siste rad litt ekstra benplass ved behov. Velger du XC90 som femseter er andre seterad en hel benk og dette er derfor en mindre fleksibel løsning. Pristillegget for syvseteren er 14.000 kroner.

Dette er en stor bil, og et av problemene med store biler er at de ved sammenstøt med normale personbiler gjør stor skade på disse. Volvo mener de har greid å tilpasse XC90s sikkerhetssystem til de mindre bilenes sikkerhetssystem. Dette er blant annet gjort ved å montere en tverrgående bjelke under støtfangeren, slik at denne skal treffe de mindre bilenes støtfangere og dermed aktivere deformasjonssonene og kollisjonsputene slik at de mindre bilenes totale sikkerhetssystem fortsatt har tiltenkt virkning.

De XC90 vi kjørte under presentasjonen i Sveits i slutten av august var førseriebiler, og blant endringene Volvo lover i forhold til disse bilene er en strammere styring. Førseriebilene hadde en typisk amerikansk styring som var alt for lett rundt midtstilling. En tyngre og strammere styring vil gi bedre stabilitet og styrefølelse. Det fortjener XC90, kjøreegenskapene ellers fungerer nemlig meget bra, og spesielt XC90 T6 hadde meget gode svingegenskaper. Samtidig som kjøreegenskapene er tilgodesett er også fjæringskomforten god.

Dette er ikke en bil utviklet med tanke på små knotete veier – den trives best når den får strekke ut. På sveitsiske motorveier var den i sitt ess og imponerte med et meget lavt lydnivå. Blant annet glimret vindstøyen med sitt fravær, samtidig som også motorene går veldig stille.

XC90 har et høyt utstyrsnivå. Sidekollisjonsputer foran og bak, hodekollisjonsgardin som dekker hele kupeens lengde, stabilitetskontroll, kjørekomputer, klimaanlegg, radio/CD-spiller, vindusviskere med regnføler og automatisk nivåregulering er standard. Rimeligste modell blir XC90 D5 til 629.000 kroner. Automatgear koster 23.000 kroner, tillegget for syvseter er 14.000 kroner, metalikk lakk øker prisen med ytterligere 6800 kroner,og vil du ha skinninteriør konter det 14.000 kroner. En normalt utstyrt XC90 D5 vil derfor koste ca 690.000 kroner. En XC90 2.5T som har en listepris på 669.900 kroner vil koste ca 730.000 kroner og en XC90 T6 vil koste ca 940.000 kroner. De første XC 90 vil bli levert på nyåret.

DETTE ER VOLVO XC90:

Lengde: 480,0 cm. Bredde: 190,0 cm. Høyde: 174,0 cm. Akselavstand: 286,0 cm. Sporvidde f/b: 163,0/162,0 cm. Bagasjeromvolum: 623/249 liter. (SAE). Tankvolum: 72 liter.
Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS