Lexus SC430

Lexus hadde valget

Publisert Sist oppdatert

SC430
SC430

Først publisert i BIL 10 - 2001.

Lexus SC430 er japansk, men utviklet med det amerikanske markedet som hovedmål. Det merkes på godt og ondt, mest godt. V-åtteren er en kjenning, den brukes blant annet i LS430 og er en nydelig sak både for øyet, øret og for ryggen. Det skyver nemlig skikkelig når V-åtteren får åpne gasspjeld.

Jeg greide riktignok ikke å komme ned på fabrikkens akselerasjonstider fra 0 til 100 km/t, men på fuktig asfalt er 7,4 sekunder overbevisende. De brede 245/50ZR18-dekkene fra Bridgestone hadde problemer med festet, og på våt asfalt var det ikke lett å balansere på grensen til hjulspinn. Skal en oppnå fabrikkens akselerasjonstid, må en både være hard med gassen og ha godt feste. V-åtteren har nemlig et fryktelig dreiemoment. 419 Nm ved 3500 o/min er bare et tall, skyvet i ryggen når du åpner gasspjeldene for fullt gir et mye mer dramatisk bilde på denne motorens kraft. Antispinnregulering er en dyd av nødvendighet hvis du ikke til enhver tid skal ha 100 prosent konsentrasjon på gassfotbruken.

Avansert V-åtter
Det er en avansert V-åtter Toyota har puttet under det lange panseret. Aluminiummotoren er avansert når det gjelder motorteknologi. VVT-i, ACIS og ETCS-i sørger for at motoren alltid operer under optimale betingelser. VVT-i variable ventiltider – kjenner vi også fra de mindre Toyotamotorene. Sammen med det variable innsugingssystemet ACIS sørger VVT-i for kraftig dreiemoment over hele turtallsregisteret samtidig som effekten på høye turtall ikke lider. Dette er ikke en motor som trenger mye turtall, men vipper du turtellernåla opp i området 3500 til 4000 o/min og lar den klatre derfra, har du et skyv som kan ta pusten fra deg. Samtidig som frasparket er rått og kraftig, er det også mykt og kontrollert uten brå rykk. Den elektroniske gasspedalen ETCS-i bidrar til det.

Automatkassen er sjaltevillig og hopper villig og smidig mellom de fem trinnene. Det er lett å styre gearskiftene med gasspedalen og du trenger ikke legge tungfoten på gasspedalen for å få lagt inn et lavere gear. Trykker du gasspedalen raskt inn, selv om du bare rører den en cm, har gearkassen selv gått ned et par trinn. I SC430 finner du ingen fancy knapper på rattet eller seksvensielt gearskift med spaken. Her har du en tradisjonell sjaltegate med mulighet for raskt å legge inn fjerde eller tredjegear. Du kan i tillegg velge mellom tre sjaltemønstre; Power, Standard (ECT) eller Snow.

SC430 har en motor som er en sportsbil verdig, men kjøreegenskapene og fjæringskomforten er langt fra sportslig. Det er ikke noe å utsette på veigrepet, og balansen i bilen er også nydelig. Skulle du få problemer, er stabilitetskontroll standard og vil trå til ved behov, noe som neppe skjer ofte på sommerføre, men som kan være greit å ha i bakhånd på vinterføre.

Med vekt på komfort
Fjæring og demping ligger på den myke siden, og i svingene er SC430 myk. Den krenger ikke sjenerende mye, men tilbakemeldingene fra veien er vagere enn vi er vant til i BMWer og Mercedeser det er naturlig å sammenligne den med. Understyring er ikke noe problem. De brede dekkene har feste i massevis. Bare på hullete og ujevn vei er det problemer med veigrepet og fjæringen avslører seg som litt for myk. Fjæringsveien brukes lett opp, spesielt over store ujevnheter i svinger. Skarpe ujevnheter takles relativt fast, og slagene fra hjulopphengene er både hørbare og følbare. Kjører du åpent skjelver frontruten litt.

SC430 trives best på gode veier hvor du kan cruise i moderat fart og nyte V-åtterens kraft i små porsjoner. Luksusfølelsen er det ikke noe i veien med. Interiøret er delikat i både farge- og materialvalg. Alle knapper og hendler går lett, og den store skjermen til navigasjonssystemet, samt radioen, er skjult under elegante deksler som styres med små motorer.

Takkonstruksjonen er like elegant som interiøret og er en studie i koordinasjonsteknikk. Alt klaffer perfekt og faller elegant på plass. 25 sekunder tar det fra du har kupé til du har en åpen roadster, eller vice versa.

Under presentasjonen av den nye Corollaen i Toyotas nye designsenter i Biot i Syd-Frankrike fikk vi se designstudiet som var opphavet til SC430. Det var interessant å se hvor nær SC430 ligger opphavet. Dette er en trend vi ser i stadig større grad, og veien fra designstudier til produksjonsmodeller blir stadig kortere.

Med en pris på 1.275.000 kroner er ikke SC430 noen billig fornøyelse, og den har ikke mange konkurrenter. En av dem som ligger nærmest er Jaguar XK8, men også den nye Mercedes SL og SLK 32 AMG er aktuelle kandidater i dette segmentet. Du vil imidlertid raskt oppdage at selv om de har noenlunde samme pris, motorytelser og karosseriløsninger, snakker vi om biler med helt forskjellig karakter – Lexus SC430 er "glideren" i denne klassen. Du slipper også å tenke på ekstrautstyr. Det eneste som ikke står i listen over originalutstyr er vinterdekk, ellers har den alt.

LEXUS SC430:
Motor: 8-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 10,5:1. Sylindervolum: 4293 ccm. Boring og slaglengde: 91,0 x 82,5 mm. Effekt: 210 kW (286 hk) v/5600 o/min. Dreiemoment: 419 Nm v/3500 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 5A.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS og EBD.
Dekk: 245/40ZR18.
Mål: Lengde: 451,5 cm. Bredde: 182,5 cm. Høyde: 137,0 cm. Akselavstand: 262,0 cm. Sporvidde f/b: 155,0/153,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1815 kg. Tillatt totalvekt: 2110 kg.
Bagasjerom: 135/368 liter (VDA).
Tankvolum: 75 liter.
Aks. 0 - 100: 7,4* (6,4) sek
40 - 100 km/t: 5,4 sek.
70 - 100 km/t: 4,0 sek.
Toppfart: 250
Forbruk bykjøring: 1,72 l/mil
Forbruk landevei: 0,90 l/mil
Forbruk snitt: 1,20 l/mil
CO2-utslipp: 287 g/km
Pris: kr. 1.275.000,-
*Akselerasjonsmåling kjørt på fuktig asfalt.
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS