-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Chery til Europa
Chery Auto Company er den mest eksportorienterte av de kinesiske bilfabrikkene. I år skal de eksportere 50.000 biler. Noen til Europa allerede i år.
Nesten 200.000 biler skal Chery - en ren kinesisk bilfabrikk i Wufu, Anhui-provinsen - bygge i år. Ca. 50.000 av dem skal eksporteres, forteller Jin Yibo som bestyrer selskapets marketingavdeling.
De aller fleste skal til USA, der det nye selskapet, Visionary Vehicles, skal stå for importen. På sikt skal Visionary og Chery lage et joint venture selskap, der amerikanerne har 40%. Derfra skal modeller spesielt beregnet på USA utvikles, og de skal bygges på en fabrikk som eies av dette felles selskapet.
Men Chery driver også eksport av sine egne, rene kinesiske modeller. Allerede nå legges siste hånd på samlefabrikker i Malaysia og Iran, dit kineserne skal sende komplette byggesett som skal settes sammen lokalt.
På sikt skal imidlertid også ferdigproduserte biler eksporteres. Europa-planene er allerede klare i den grad at fabrikken har bestemt seg for at det skal være direkte eksport til hvert enkelt marked, uten innsalg av mellommenn, handelshus eller en Europa-sentral, slik vi er vant til med andre asiatiske merker.
Luften er selvfølgelig tett av rykter om hvem som blir den første norske importøren av kinesiske merker. Den første importøren av kinesiskbygde biler blir nok Honda, men det gjelds liksom ikke.