Seat Arosa: Seat Arosa 3L - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Seat Arosa 3L
PRØVEKJØRT: Ifølge bilprodusentene er 3-liters bilen her. Men vi er ikke helt sikre på at de har rett i det.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 1 - 2000.

Det er en magisk grense bilprodusentene forsøker å flytte når de nå en etter en med full tyngde lanserer biler som skal bruke mindre enn 0,3 liter pr. mil. Å kjøre på under halvliteren pr. mil er ikke lenger noen kunst. Flere av dagens dieselmotoriserte biler gjør det, jeg kjørte blant annet Peugeot 406 HDi med et forbruk på 0,48 l/mil ved vanlig landeveiskjøring. Men å gå fra 0,5 l/mil til 0,3 l/mil er utrolig langt og krevende.

Volkswagen har etter ønske fra Piech lagt seg skikkelig i selen for å kunne presentere en bil som lar seg kjøre på under 0,3 l/mil, og de har greid det. Både Lupo 3L, Audi A2 og Seat Arosa 3L kan oppnå forbruk på under 0,3 l/mil. Her er det viktig å merke seg ordet kan. Under presentasjonen av Arosa 3L var det nemlig bare to biler som hadde greid å tilbakelegge den fastlagte prøvestrekningen med et forbruk på under 0,3 l/mil. Sammen med kollega Øivind Skar greide jeg å komme ned på 0,35 l/mil, og da kjørte vi begge vesentlig mer økonomisk enn vi normalt ville gjort på de samme veiene.

Det mest imponerende med Arosa 3L er at den til tross for et meget beskjedent forbruk, er svært så kjørevillig. Motoren er den samme som brukes i Lupo og A2, en tresylindret 1,2-liters dieselmotor med turbo og direkteinnsprøytning med en høytrykkspumpe for hver sylinder. Takket være det ekstremt høye innsprøytningstrykket, 2000 bar, blir forbrenningen ekstremt effektiv, noe som sørger for at utslippene også er minimale. Motoren er av aluminium og har en balanseaksel for å redusere motorvibrasjoner. Turboen har variabel turbingeometri, og har dermed optimalt ladetrykk og respons uavhengig av turtall og belastning.

61 hk ved 4000 o/min og 140 Nm fra 1800 til 2400 o/min sørger for at motoren har mer enn tilstrekkelig trekkraft og frisk akselerasjon. En manuell femtrinns gearkasse med elektronisk styrt sjalting og clutch sørger for minimalt effekttap i transmisjonen. Gearkassen kan enten sjaltes manuelt med sekvensielt gearskift, eller kjøres som en vanlig automatkasse. Gearskiftene er myke og kvikke, og fungerer bedre enn for eksempel Alfas Selespeed.

Motor og transmisjon er de viktigste komponentene for å redusere forbruket, men Seat har i likhet med Volkswagen også valgt å redusere karosserivekten. Blant annet ved å bruke aluminium i karosseriet, benytte tynnere glass i rutene, montere lettere seter, ratt, pedaler, bremsesystem og hjuloppheng. Totalt er 80 % av bilens komponenter modifisert for å spare vekt. Likevel veier Arosa 3L 860 kg, omtrent det samme som en Arosa med enliters bensinmotor med 50 hk og ca. 100 kg mindre enn en Arosa 1,7SDi med 60 hk.

Totalt er produksjonskostnadene økt med 50 % i forhold til en Arosa 1,7SDi. Når så motor og elektronikk også er dyrere, blir ikke Arosa 3L noen billig bil. Seat har da heller ingen forhåpninger om at dette skal bli en bestselger og regner ikke med å produsere mer enn drøyt 10.000 Arosa 3L.

Verken Lupo 3L eller Arosa 3L er de produktene vil venter på. De er for dyre. Men teknologien i disse bilene vil bli tatt i bruk i stadig større omfang, og den blir billigere. Det er nemlig ikke bare i Norge disse bilene blir dyre, også i resten av Europa har de et prisnivå som gjør dem uinteressante for dem som ser på totaløkonomien i bilholdet. Verken Lupo 3L eller Arosa 3L ser ut til å være norgesaktuelle.

SEAT Arosa 3L:
Motor: 3-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og to ventiler pr. sylinder og turbo. Elektronisk styrt direkteinnsprøytning. Kompresjon: 19,5:1. Sylindervolum: 1.191 ccm. Boring og slaglengde: 76,5 x 86,4 mm. Effekt: 45 kW (61 hk) v/4000 o/min. Dreiemoment: 140 Nm v/1800 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse m/elektronisk sjalting.
Dekk: 155/65TR14.
Egenvekt: 860 kg.
Bagasjerom: 130 liter (VDA).
Tankvolum: 34 liter.
Aks. 0 - 100: 14,7 sek
Toppfart: 164 km/t
Forbruk bykjøring: 0,36 l/mil
Forbruk landevei: 0,27 l/mil
Forbruk snitt: 0,29 l/mil
Forbruk ifølge 93/116/EU.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: