Opel Zafira: Opel Zafira - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Opel Zafira
PRØVEKJØRT: Denne kompakte flerbruksbilen er langt mer lettvinn i bruk enn det vi hittil har vært vant med.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 5 - 1999.

De aller fleste av de flerbruksbilene vi hittil har sett på markedet, er ikke så fleksible og egnet til flere bruk som de gir seg ut for. Skal du frakte store ting må du nemlig ta setene ut av bilen, og det er ikke alltid like praktisk. I Zafira kan du derimot i løpet av et halvt minutt gjøre bilen om fra en syvseter til en toseter med 1.700 liters bagasjerom. Og ingen seter blir stående igjen.

Lure løsninger
Zafiras fremste finesse er setearrangementet som Opel kaller Flex7. Men det er mer ved dette enn at du kan velge mellom syv, fem eller to sitteplasser. Det unike ved Zafira er at de to bakerste setene felles ned i gulvet. Gulvet blir da helt flatt. Setene fyller heller ikke noe i høyden. Derfor blir gulvet like lavt som i en vanlig stasjonsvogn.

Opels ingeniører har virkelig tenkt når de har laget dette systemet, men når du ser det i virkeligheten er det såre enkelt. Ved å vippe opp sitteputen på den midterste seteraden, kan den skyves helt opp mot ryggen på forsetene. Denne løsningen «stjeler» 15 cm av den totale lengden i lasterommet sammenlignet med en del vanlige stasjonsvogner hvor setene vippes ned og frem. Men operasjonen er enkel og du får et helt flatt og bredt gulv. Med de bakerste setene ute av veien, laster Zafira 1.700 liter bagasje opp til taket.

Den midterste seteraden kan som nevnt skyves 540 mm frem og tilbake. Dermed kan du velge mellom bagasjeplass eller benplass for passasjerene. Som femseter vil da bagasjerommet variere mellom 575 og 640 liter, lastet opp til vinduet. Zafira har en stor bakluke som åpner oppover og som er høy nok til at personer på 180 cm ikke slår hodet. Lasteåpningen er 102 cm bred. Det er dermed ikke vanskelig få inn store kolli. Hvis man vil kan man også legge ned seteryggen på passasjersetet foran. Dermed kan man frakte opptil tre meter lange gjenstander inne i bilen, samtidig som man kan ta med seg to eller tre passasjerer. Det blir litt trangt for de to som må sitte i midten, selv om seteryggen er delt 60/40. Bagasjeplassen i syvseteren er derimot noe begrenset, bare 142 liter, men annet er ikke å vente i en bil som ikke er mer enn tre cm lengre enn en Astra stasjonsvogn.

For syv personer
Opel har virkelig utnyttet plassen i Zafira. Syv voksne sitter faktisk komfortabelt. Benplassen helt bak er god, men sitteputen er litt kort slik at de blir dårlig med lårstøtte. Likevel er de bakerste setene langt fra noen typiske «nødseter». I midten mangler det derimot ingen ting på sittekomforten.

For å lage en praktisk syvseter har Opel tatt i bruk høyden. Zafira er 168 cm høy. Setene er laget slik at man sitter litt mer rett i ryggen enn det som er vanlig. Dermed får man også litt bedre utsikt fra førerplassen. Selv om Zafira bruker mye av teknikken fra Astra, har Opel valgt å gi den et helt eget interiør, men det er likevel typisk Opel. Alle sitteplassene er utstyrt med ordentlige hodestøtter. Det er trepunkts sikkerhetsbelte på seks av plassene. Den som sitter i midten på den midterste seteraden, må greie seg uten. Foran er det to kollisjonsputer og sidekollisjonsputer.

Til å begynne med vil Zafira være tilgjengelig bare med 1,8 liters motor og 115 hestekrefter i Norge. Men etterhvert vil både en 100-hesters 1,6-liter og en 2-liters turbodiesel på 82 hester finne veien inn i Zafira. Alle motorene kjenner vi allerede fra Astra og de passer like bra i Zafira. Selv den minste motoren har ikke problemer med å holde farten oppe. Turbodieselen er litt spesiell, for Opel har valgt å ta ut relativ beskjeden effekt sammenlignet med konkurrentene. Dreiemomentet er heller ikke så imponerende på papiret, bare 185 Nm ved 1.800 o/min. Dette er likevel en av de mer behagelige og avslappende dieselmotorene man etter min mening kan kjøre.

Zafira er akkurat den bilen de fleste av oss trenger, men som få av oss vil drømme om. Den er fornuftig og brukervennlig og har plass til unger, svigermor og alt utstyret som fritidsinteressene krever.

Det unike med Zafira er ikke at du kan velge mellom mange setearrangementer og ditto plass til bagasje. Det har vi allerede sett i andre biler. Det spesielle med Zafira, og som Opel er først med, er at det er så enkelt å skifte mellom de forskjellige setealternativene. Prisen på Zafira er ikke fastsatt, men når den kommer til Norge i juni antyder Opel at den i hvert fall ikke skal koste mer enn en Vectra stasjonsvogn med samme motor og utstyr. Ut fra det kan vi tippe at en Zafira 1.8 vil koste rundt 235.000 kroner.

DETTE ER OPEL ZAFIRA:

 

1,6 16V

1,8 16V

2,0 Di

Sylindervolum:

1.598 ccm

1.796 ccm

1.995 ccm

Boring x slag:

79,0 x 81,5 mm

80,5 x 88,2 mm

84,0 x 90,0 mm

KW(hk)/omdr.:

74(100)/6.000

85(115)/5.400

60(82)/4.300

Nm/omdr.:

150/3.600

170/3.400

185/1.800

Dekk:

195/65TR15

195/60TR15

195/65TR15

Vekt u/fører:

1.381 kg

1.395 kg

1.505 kg

Aks. 0-100 km/

13,5 sek

12,0 sek

17,0 s

Toppfart:

176 km/t

184 km/t

160 km/t

Forbruk by:

1,09 l/mil

1,15 l/mil

0,84 l/mil

Forbruk landevei:

0,68 l/mil

0,68 l/mil

0,55 l/mil

Forbruk snitt:

0,83 l/mil

0,85 l/mil

0,66 l/mil

CO2-utslipp:

200 g/km

204 g/km

177 g/km

Lengde: 431,7 cm. Bredde: 174,2 cm. Høyde: 168,4 cm. Akselavstand: 269,4 cm. Bagasjevolum: 150/600/1.700 liter. Tankvolum: 58 l.
Forbruk og CO2 i følge 93/116/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: