Daewoo Leganza

Daewoo-importøren tar en tøff utfordring når de med nykommeren Leganza går inn i den øvre sjiktet i mellomklassen.

Publisert

Leganza
Leganza

Først publisert i BIL 1 - 1998.

Når Daewoo-importøren Ugland nå har tatt inn Leganza til landet, har de ikke bare skaffet seg en bil i den store volumklassen, de sitter også med den største prislappen noen koreansk personbil har på det norske markedet. Leganza er på ingen måte noe lavprisprodukt. Men når prisen nærmer seg 300.000 kroner, har kundene også høye forventninger. Dessuten, når man velger en ny og ukjent bil blir annenhåndsverdien en ukjent faktor i regnestykket.

Det er lett å finne seg til rette bak rattet i Leganza, både når det gjelder kjørestilling og avstander til brytere, spaker og knapper. Instrumenteringen er oversiktlig og gir et "europeisk" inntrykk. Har man sans for skinnseter og imitert treverk på midtkonsollen og dørene er interiøret behagelig og tiltalende. I baksetet er både benplassen og takhøyden akseptabel.

Utstyrsfest
Leganza er 11 cm lengre enn Mondeo, 3 cm kortere enn Sonata og like lang som Passat. Bagasjevolumet er ikke oppsiktsvekkende, men 30 liter større enn i Sonata.

På et område står ikke Leganza tilbake for noen konkurrenter i klassen – listen over standardutstyr er imponerende. Her er det ikke snakk om valgets kval, kunden slipper å vurdere utstyrsnivåer opp mot motoralternativer. Ett utstyrsnivå og ett motoralternativ, punktum. Valgmuligheten ligger i manuell eller automatisk gearkasse.

Sikkerheten underbygges av kollisjonsputer, ABS-bremser, antispinnregulering, kurve-/tåkelys, elektrisk oppvarmede sidespeil, elektronisk startsperre og tyverialarm. Av komfortutstyr finner vi klimaanlegg, høyderegulerbart ratt, elektrisk høyde-, lengde- og vinkelregulering av førersetet, elektriske vindusheiser på alle fire dører, pollenfilter, varmekanaler til baksete – og de nevnte skinnsetene.

Leganza er motorisert med en to-liter som yter 133 hk ved 5400 omdreininger. Motorturtallet er fint avstemt til gearkassen, selv om vi savnet litt mer trekkraft på lave turtall. Ved landeveiskjøring i 80 km/t i femtegear peker turtellernåla på 2200 omdreininger, mens dreiemomentkurven har sitt toppunkt på 4600 omdreininger. Den manuelle gearkassen er litt løs i føringen, ikke så presis og kompakt som hos mange europeiske og japanske konkurrenter. Alternativt leveres bilen med firetrinns automatkasse fra tyske ZF, noe som betyr en merpris på 12.000 kroner.

Lettkjørt
Støydempingen viser seg å være overraskende bra, selv om det med piggfrie vinterdekk høres noe romlestøy på bar asfalt. På landeveien har bilen en liten tendens til vaggende gange, men uten å gi tydelige signaler om å være for myk.

Er du ute etter en lettkjørt, rommelig bil med mye utstyr, bør du kikke nærmere på Leganza. Bilen byr på et helt annet nivå av kjøreegenskaper og komfort enn de mindre Daewoo-modellene Nubira og Lanos. Velger du Leganza kan du være temmelig sikker på at du kjører rundt i en eksklusiv bil – i den forstand at det neppe finnes mange av samme slag i nabolaget. Men, i den tøffe konkurransen blant familiebilene vil nok prislappen avgjøre valget i større grad enn eksklusiviteten.

DAEWOO LEGANZA:
Motor:
4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler, 4 ventiler pr sylinder. 1998 ccm. 98 kW (133 hk) v/5400 o/min. 185 Nm v/4600 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak, ABS.
Dekk: 205/60R15.
Mål: Lengde: 467,1 cm. Bredde: 177,9 cm. Høyde: 143,7 cm. Akselavstand: 267,0 cm. Sporvidde f/b: 151,5/150,7 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1400 kg. Tillatt totalvekt: 1830 kg.
Volum: Bagasjerom: 400 liter (VDA). Tank: 65 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 10,2 sek.
Toppfart: 206 km/t
Forbruk by: 1,30 l/mil
Forbruk landevei: 0,71 l/mil
Forbruk snitt: 0,92 l/mil
Pris: kr. 283.000,-
Forbruk i følge EU-97 (93/116EU)

Powered by Labrador CMS