Mazda MX-5: Mazda MX-5: Stø kurs - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Mazda MX-5: Stø kurs
PRØVEKJØRT: Bilen er ny, men stilen er den samme. Mazda har valgt en forsiktig linje når andre generasjon av MX-5 lanseres.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 5 - 1998.

Mazda tok alle på sengen med sin MX-5 i 1989. Da alle trodde sportsbilen døde sammen med jappetiden, lanserte japanerne en klassisk åpen toseter med bakhjulsdrift og britisk sjarme. Men i motsetning til sine britiske forgjengere, hadde den ingen særegenheter. Motoren startet, kjøreegenskapene var gode og ikke minst holdt kalesjen vannet ute. Rimelig var den også. Det var derfor kanskje ikke så rart at den ble så populær.

I løpet av åtte år har Mazda solgt over 430.000 MX-5, og det er mye for en toseter med begrenset bagasjeplass. Konkurrentene ble tatt på sengen, men summet seg raskt. Med unntak av Fiats Barchetta, har imidlertid strømmen av nye roadstere vært dyrere, til dels mye dyrere og mer avanserte. MX-5 har fått regjere alene som det enkle, oppnåelige alternativet for den som vil ha noe annet en grå Golf.

Stivere karosseri
MX-5 har ikke vært perfekt, blant annet har kollisjonssikkerheten ikke vært den beste. Utviklingen har sakte tatt igjen bilen, kontinuerlige små oppdateringer til tross. Derfor lanserer Mazda nå en helt ny MX-5. Og Bil har vært på Mallorca og prøvekjørt den. Førsteinntrykket etter en rundtur i blant syklister på Mallorcas svingete fjellveier er lovende. Bilen kjører bedre enn den gamle MX-5. Mazda har byttet ut 60% prosent av bilen. Nytt karosseri og interiør skjuler forandringer på motor og understell som gjør kjøreopplevelsen noen viktige grader bedre. Først og fremst er bilen stivere. Forsterkninger i torpedoveggen, dørterskler og langs sentertunnellen sørger for at den dynamiske vridningsstivheten har økt med 35%. Motstanden mot å innta bananform har økt med 8%.

Gearkassen er fremdeles plassert bak, men er nå koblet til motoren via en stiv aluminiumramme som ligger langs sentertunnelen. Motor og gearkasse er så festet i bærerammer som igjen sitter fast i karosseriet. I tillegg til at stivere bil gir bedre kjøreegenskaper, skal den nye MX-5 være vesentlig mer kollisjonssikker.

Mye aluminium
Selv om bilen er mer solid, har vekten ikke økt nevneverdig. Mazda var bestemt på at MX-5 fortsatt skulle være en enkel, liten og lett sportsbil. Med sine knappe fire meter og vekt under på 1015 kg, er målet oppnådd. Derfor flytter også den seg raskt nok. Med 1,8-literen går 0-100 km/t unna på 8 sekunder. Både 1,8- og 1,6-literen er oppdatert, selv om det fremdeles er snakk om motorer i helaluminium med 16 ventiler og to overliggende kamaksler. Høyere kompresjon, nytt innsprøytingssystem og vertikale innsug har økt effekten i 1,8-literen fra 133 til 140 hk. 1,6-literen yter nå 110 hester. De to moterene er identiske i oppbygning, bortsett fra at 1,8-literen har variabel lengde på innsugningsrørene for å øke dreiemomentet ved lave turtall.

Perfekt vektfordeling
En lett motor trukket bakover i motorrommet, kombinert med gearkassen bak, sørger for nesten 50/50 vektfordeling. Og det merkes under kjøring. Mazda har gjort noen endringer på hjulopphenget. Fremdeles er det snakk om doble bærearmer av ulik lengde, både foran og bak, men på den forrige MX-5 satt fjær og støtdemper i samme gummidempete feste. Når bilen svingte og krengevinkelen endret seg, svingte fjæren et stykke med før den ble trykket sammen. Nå er fjæren festet direkte i karosseriet slik at den yter motstand med en gang bilen krenger. Endringen kan synes liten, men den gir resultater. Faktisk er dette typisk for hva Mazda har gjort. Det er få store endringer, men summen av alle de små er svært vellykket. Styringen er raskere, bare 2,6 omdreining mellom fulle rattutslag. I tillegg er tannstaget «låst» fast i forstillingen for å gjøre styringen mer presis. I 1,8-literen er et nydelig tre-eket lærratt fra Nardi standard. De som kjører 1,6-literen må nøye seg med en fire-eket sak i plast.

Forsiktig ansiktsløfting
Den nye MX-5 er kraftigere og rundere i formen enn den gamle. Borte er hovedlys som felles opp ved bruk. I tillegg til at fronten er blitt mer aerodynamisk, sparte man inn nesten 12 kg. For å holde vekten nede er panser, forskjermer og bagasjeluke i aluminium. Mazda uttrykker selv sitt mål med den nye MX-5 slik: På 100 m tror du det er en MX-5, på 50 m er du sikker og på 5 meters hold ser du at det er den nye MX-5.

Enkelte vil kanskje kritisere Mazda for å ikke å foretatt større og dristigere endringer. Den nye MX-5 tar seg etter min ringe mening aller best ut bakfra. Fronten med de nye lyktene er kanskje litt for anonym. Interiøret er også nytt. Du sitter lavt bak et T-formet dashbord. Fire runde ventiler dominerer sammen med en digital klokke som i dette miljøet virker malplassert. Ellers er det lite å utsette. Nå er det nemlig nok med smårom til å legge fra seg ting. Hanskerommet har vokst, det samme har bagasjerommet. Fra beskjedne 124 liter til hele 144 liter. Mest fordi reservehjulet og batteriet nå ligger under gulvet.

Kalesjen er fremdeles like lett å reise og legge ned. Hvis du ikke har trekket over kalesjen, kan den heves uten at du behøver flytte deg fra førersetet. Bakruta av plast er byttet ut med ordentlig glass, men kalesjen veier likevel ett kilo mindre.

Bortsett fra et nytt utseende, bærer hele bilen mer preg av fintrimming enn en helt ny bil. Men andre generasjon MX-5 tiltaler meg. Styringen er mer kontant og den ligger minst like bra på veien. Fjæringen føles fastere og mer kontrollert uten at den har blitt hard. Bilen er merkbart stivere, selv om du fremdeles merker at den ikke har tak. En åpen bil egner seg best for lavere hastigheter. Med toppen nede blir det vanskelig å holde en samtale gående over 90 km/t, og skjerf er absolutt påkrevd, selv om Mazda skryter av sin nye vindavviser. Først og fremst er MX-5 morsom å kjøre. Du kan styre den presist og gassrespons og motorlyd bidrar til en sportslig opplevelse. 1,8-literen er selvfølgelig å foretrekke, men 1,6-literen går heller ikke så dårlig.

Mazda MX-5 er en moderne klassiker som nå har blitt enda bedre og den kommer til Norge i løpet av denne måneden.

DETTE ER MAZDA MX-5:

 

1.6

1.8

Syl. volum:

1597 ccm

1839 ccm

Boring x slag:

78,0 x 83,6 mm

83,0 x 85,0ccm

KW(hk)/omdr.:

81(110)/6500

103(140)/6500

Nm/omdr.:

134/5000

162/4500

Dekkdim.:

195/50HR15

195/50HR15

Egenvekt:

1015 kg

1025 kg

Aks. 0-100

9,7 sek

8,0 sek

Toppfart:

191 km/t

205 km/t

Forbruk (EU-97):

 

 

By:

1,06 l/min

1,12 l/mil

Landevei:

0,66 l/min

0,70 l/mil

Gjennomsnitt:

0,81 l/min

0,85 l/mil

Priser:

265.000,-

298.000,-

Lengde: 397,5 cm. Bredde: 168,0 cm. Høyde: 122,5 cm. Akselavstand: 226,5 cm. Vekt u/fører: 1.015 kg. Sporvidde f/b: 141,5/144,0 Bagasjevolum: 144 l (VDA). Tankvolum: 50 l.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: