Fiat Multipla

Praktisk, men stygg – eller genial og vakker? Multipla er i hvert fall en av årets mest særpregede biler.

Publisert

Multipla
Multipla

Først publisert i BIL 12 - 1998.

Når Fiat nå har satt Multipla i serieproduksjon, har de gjort usedvanlig få endringer fra den oppsiktsvekkende prototypen som vi så første gang i Torino for drøyt to år siden. Det gjelder såvel det spesielle utseendet med tre par frontlykter, som det særpregete midtplasserte og skråstilte instrumentpanelet med et stort, rundt speedometer, store knapper og friske farger – og selvfølgelig med seks seter i en bil som bare er fire meter lang. Når instrumentene er plassert på midten, har det ryddet plass for to hanskerom, ett på hver ytterside av dashbordet.

Med sine fire meter er Multipla kortere enn Fiat Brava, men bredden er som på Cadillac Seville. Likevel føles den ikke så bred på veien. En ting er at det ikke er et langt "dråg" som skal runde hjørner og svinger, en annen er at du sitter høyere og har bedre oversikt enn i en vanlig personbil. Uvant er det selvfølgelig å måtte kaste blikket litt til høyre for å se speedometeret, men på den annen side skygger aldri rattet for instrumentene.

Det må da bli forferdelig trangt når også forsetet skal romme tre personer? Nei, det gjør faktisk ikke det. To "hemmeligheter" ligger til grunn: Alle setene er separate og like brede, og dessuten er bilen bred og like bred i skulder- og hodehøyde som ved hoftene. Her blir det ingen krangel om hvem som må sitte i midten.

Fleksibilitet i høysetet
Alle seteryggene kan foldes fremover, og på begge midtsetene er baksiden av seteryggen formet som et bord. De tre baksetene kan tas ut med enkle håndgrep, men det krever litt øvelse å få setene på plass igjen. Fleksibilitet er et stikkord, for mens mange flerbruksbiler har plass til enten folk eller bagasje, byr Multipla på hele 430 liter bagasjeplass når alle seks setene er i bruk. Med alle setene besatt er nyttelasten begrenset til 120 kg. På hjemmemarkedet er Multipla introdusert med fire ulike motoralternativer: 1,6-liter med 103 hk, to varianter av samme motor for gassdrift samt Fiats 1.9 JTD dieselmotor. En hybridversjon (bensin og el-motor) settes i produksjon i løpet av 1999.

1,6-liters motor
Her på berget blir bare den vanlige 1,6-literen tilgjengelig i Multipla. Den kjenner vi fra blant andre Brava/Bravo, et turtallsvillig maskineri som går under navnet "torque-motoren", med 144 Nm som toppunkt på dreiemomentkurven ved 4000 o/min. Mellom 2200 og 5800 omdreininger ligger kurven flat og over 122 Nm. Til vår prøvekjøring, som foregikk på ikke alt for kuperte italienske veier, var dette mer enn nok til å gi en god kjørefølelse med tilstrekkelige farts- og kraftressurser. I norske motbakker og med fullastet bil vil det kanskje bli i spedeste laget.

Du vil få valget mellom to utstyrsnivåer, SX og ELX. En kollisjonspute, høydejusterbart ratt, sentrallås, servostyring og elektriske vindusheiser foran er standard på begge versjoner. I Norge blir antagelig også kollisjonspute på passasjersiden standard. Dette er en stor, felles pute for begge passasjerene. ABS-bremser er tilleggsutstyr på linje med metallic lakk, soltak og aluminiumfelger. Det finnes også en kjøleboks som får plass på bekostning av et av setene.

Multipla kommer nok ikke til Norge før etter sommeren. Det er langt frem dit, så bilen er derfor ikke priset ennå, men sannsynligvis vil den koste på krona det samme som Renault Scénic.

DETTE ER FIAT MULTIPLA 100 16V:
Sylindervolum: 1.581 ccm
Boring x slag: 86,4 x 67,4 mm
kW(hk)/omdr.: 76(103)/5750
Nm/omdr.: 144/4000
Dekk: 85/65R15
Egenvekt: 1.300 kg
Aks. 0-100 km/t: 12,6 sek.
Toppfart: 70 km/t
Forbruk by: 1,11 l/mil
Forbruk landevei: ,72 l/mil
Forbruk snitt: ,86 l/mil
Lengde: 399,4 cm. Bredde: 187,1 cm. Høyde: 167,0 cm. Akselavstand: 266,6 cm. Bagasjevolum: 430 l. (VDA).
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS