Daihatsu Gran Move 1.5

For den som vil ha kompakt bil med god plass, kommer det nå en rekke interessante nyheter. Gran Move er en av dem.

Publisert

Gran Move
Gran Move

Først publisert i BIL 12 - 1997.

Daihatsu har hatt en litt turbulent situasjon i Norge, men importøren satser nå med ny energi og med nye modeller på programmet. Og blant dem de venter seg mest av, er Gran Move som bare måler 6 cm over fire meter men likevel har både kupéplass og bagasjeplass som kan konkurrere med 20 cm lengre stasjonsvogner.

Hemmeligheten bak Gran Moves rommelige interiør ligger i høyden. Den er 17 cm høyere enn for eksempel VW Golf, og høyden er utnyttet meget godt. Setene er høye, men på grunn av den høye vinduslinjen, føles det likevel ikke som du sitter på utstilling.

Fra førersetet føles Gran Move, på grunn av det høye dashbordet, nesten som en krympet Chevrolet Astro. Du har en behagelig sittestilling enten du sitter i for- eller baksete. Førersetet har god lårstøtte, men støtten til ryggen og spesielt sidestøtten er litt svak. Sikten forover er ikke den beste, du ser nemlig ikke den sterkt skrånende fronten og litt tilvenning er nødvendig før du i trange parkeringssituasjoner utnytter Gran Moves kompakte utvendige mål fullt ut. Sikten bakover og til sidene er meget god.

Gran Move er en femseter, men som i de fleste biler på denne størrelsen, er baksetet først og fremst utformet som en toseter. Og med en kupébredde på bare 127 cm må tre voksne sitte svært så tett. Men to voksne sitter da også svært behagelig. De høye setene gir god støtte under lårene, og med armlene med koppholder på hver side av setet samt regulering av seteryggens vinkel, burde tilfredsstille de fleste.

God plass
Takhøyden er god både foran og bak. Benplassen bak er meget god, og måler seg med de fire stasjonsvognene vi har på test på side 38, men benplassen foran er knapp. Med mine 175 cm har førersetet nesten i bakerste posisjon, og de mest langbente i redaksjonen klaget over lite benplass.

Ønsker du å utvide det allerede rommelige bagasjerommet, kan du vippe frem sitteputen og legge ned bakseteryggene. Men seteløsningen kan bli bedre. Daihatsu har utstyrt Gran Move med delt seterygg, men hel sittepute. For å få flatt bagasjerom helt frem må du derfor gi fra det alle sitteplassene i baksetet. En delt sittepute ville gjort det mulig å beholde en sitteplass samtidig som bagasjerommet utvides.

Gran Move gir ikke noe påkostet inntrykk, men det lyse interiøret er praktisk og tiltalende. Komforten er ikke helt på høyde med konkurrenter i kompaktklassen – for eksempel Corolla, Astra og Golf. Gran Move føles som en småbil, og du kjenner de små og skarpe ujevnhetene. Støynivået er forholdsvis høyt, men ved kjøring på asfaltvei er det ingen skarpe lyder og den sjenerende romlestøyen glimrer med sitt fravær.

Kvikk 1,5-liter
Med et relativt høyt tyngdepunkt er Gran Move overraskende snill i svingene. Den krenger moderat og har en kvikk styring. Kjøreegenskapene er gode, med en tydelig understyring hvis du går på litt for hardt i svingene.

Daihatsu har vært kjent for sine kvikke motorer, og 1,5-literen i Gran Move er ikke noe unntak. Med 90 hk er den både trekk- og akselerasjonsvillig. Fabrikken har ikke oppgitt noe tall for akselerasjon fra 0 til 100 km/t, men den bør, etter hvordan bilen føles, ligge rundt 12 sekunder. Den er turtallsvillig, men jobber likevel uanstrengt på lave turtall og ved normal landeveiskjøring er det sjelden du må ty til fjerde- eller tredjegear. Men når du gjør det, skal du være lett på labben. Gearskiftet er nemlig ikke blant de beste jeg har vært borti, og det er lett å gå seg fast hvis en prøver å styre gearspaken.

Gran Move virker litt spartansk, men utstyrsnivået er forholdsvis høyt. Kollisjonsputer og beltestrammere foran er standard, det samme er ABS, men vi savner høyt bremselys og lyktespylere, og for den som vil bruke Gran Move som femseter, mangler det også hodestøtte på midtplassen i baksetet. Men sentrallås, elektriske vindusheiser, elektrisk justering av sidespeilene og innvendig høyderegulering av hovedlysene er på plass.

Gran Move er ingen dyr bil, og den gir heller ikke inntrykk av det. Selv om komforten kan blir bedre, gir Gran Move mye bil for pengene. Er du på jakt etter en rimelig bil med god plass innenfor kompakte ytre mål, har du kommet til riktig bil.

DAIHATSU GRAN MOVE 1.5:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og fire ventiler pr sylinder. 1.499 ccm. 66W (90 hk) v/6.200 o/min. 119 Nm v/3.600 o/min. Kompresjon: 9.5: 1.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser:
Ventilerte skiver foran og tromler bak. ABS.
Dekk: Dunlop SP7 175/65SR14.
Mål: Lengde: 406,0 cm. Bredde: 164,0 cm. Høyde: 160,0 cm. Akselavstand: 239,5 cm. Sporvidde f/b: 138,5/139,0 cm. Mål kupé: Benplass f/b: 103,5/68,5 cm. Takhøyde f/b: 103,5/97,0 cm. Kupébredde f/b: 124,0/127,0 cm.
Bagasjerom: Lengde: 85,0/146,5 cm. Bredde: 94,0 cm. Høyde: 47,5 cm. Høyde i lukeåpning: 87,0 cm. Bredde i lukeåpning: 90,5 cm. Lastehøyde: 62,0 cm.
Volum: 400 liter.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1.065 kg. Tillatt totalvekt: 1.485 kg. Maks. tilhengervekt: 900 kg. Maks taklast: 50 kg.
Tankvolum: 50 liter.
Toppfart: 165 km/t
Forbruk by: 0,92 l/mil
Forbruk landevei: 0,63 l/mil
Forbruk snitt: 0,76 l/mil
Pris: kr 174.500,-

Powered by Labrador CMS