Opel Astra: GTC møter GTI: Oppsummering og fakta - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
GTC møter GTI: Oppsummering og fakta
Vi har kjørt de to heftigste utgavene av nye Astra GTC mot Golf GTI. Her finner du summen av våre inntrykk.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Les også:

GTC møter GTI
Golf GTI omtale
Astra GTC omtale

Både Astra GTC Turbo og Golf GTI er potente småbiler som byr på kjøreglede i store monn. Dessuten er de så praktiske at de uten særlig problemer kan benyttes som transportmidler for små familier og par som ikke stiller for store krav til bagasjeplassen.

Felles for modellene er gode kjøreegenskaper, et høyt sikkerhetsnivå og kraftige motorer som gjør det lett å foreta raske og sikre forbikjøringer. De skiller seg heller ikke ut fra andre kompaktbiler på dristig utseende.

 

Førerplass:
Begge bilene får høy score for førerplassen, og gir god komfort og glimt i øyet for føreren.

 

Plass:
Bilene avviker i ytre mål, og mens Astra GTC har mest sportslig utseende, har Golf GTI best plass. Baksetekomforten i Astra begrenses av trange sidevinduer som gir begrenset utsyn og takhøyden bak er vesentlig lavere enn hos Golf.

 

Komfort:
Ingen av bilene er utpreget komfortable, til det er chassiset for sportslig. Astra får pluss for lavere støynivå, med Golf er det ubehagelig å forsere ujevnheter i asfalten og lavprofildekkene gir mye romlig i kupéen.

 

Ytelser:
GTC 200 Turbo føles hakket hvassere enn Golf GTI selv om tekniske data antyder det omvendte. 170-hesters utgaven av Astra står ikke langt tilbake for de to opponentene. Grunnet snø og glatte veier fikk vi ikke foretatt egne målinger på akselerasjon.

 

Sikkerhet:
Alle bilene har et høyt sikkerhetsnivå med bl.a. seks kollisjonsputer, fem nakkestøtter og 3-punktsbelter for samtlige passasjerer. Elektroniske hjelpemidler som ABS og ESP er standard.

 

Økonomi:
Med en listepris på kr 299.900 er Astra GTC 170 Turbo henholdsvis kr 56.900 og 67.900 billigere enn 200-hesteren og Golf GTI. Det gjør den til det desidert beste kjøpet når ytelsene nesten står i stil med utfordrerne. Golf GTI er en sikker slager på bruktmarkedet mens GTC Turbo er en ny modell som det er vanskelig å anslå bruktpris nivået for.

 

KONKLUSJON:
Det er vanskelig å kåre en vinner blant tre kandidater som alle er vinnere. Ønsker du den mest praktiske bilen er løsningen Golf GTI. Vil du ha den som byr på størst kjøreglede, er svaret Astra GTC 200.

Ønsker du å få mest mulig kjøreglede for pengene, er løsningen Astra GTC 170 som gir deg penger til en lang ferietur Europa rundt med nyanskaffelsen så du virkelig kan få glede av den. Og hvem vet? Kanskje møter du noen på din vei som kan finne skjulte krefter i bilen.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: