Ford Focus: Sikter mot pallen

Hvis kjøreegenskaper er det viktigste argumentet for å kjøpe bil, blir Ford Focus bestselger i 2005.

Publisert Sist oppdatert

Focus
Focus

Først publisert i BIL 1 - 2005.

Ved første øyekast er det lite som skiller den nye Focus fra den forrige modellen. Under skallet finner vi imidlertid en helt ny bil, og spesifikasjonene viser at vi blir grundig lurt når det gjelder det visuelle inntrykket av størrelsen. Nykommeren har lagt på seg i en slik grad at den ikke bare er størst i kompaktklassen, den er faktisk på grensen til å vokse seg opp til familiebilklassen.

Utvendig lengde er økt hele 17 cm, bredden med 14 cm og høyden med to cm. Dette kommer passasjerene til gode i form av voksen kupébredde og tilsvarende benplass i baksetet – og bagasjerommet er størst i klassen, 35 liter mer enn i Golf og Astra. En detalj som begrenser den praktiske utnyttelsen av bagasjerommet en smule, er at Ford har konstruert hengslingen av bakseteryggen slik at en stålplate på høykant stikker 10 cm inn i bagasjerommets gulv.

Bilen har fått en harmonisk taklinje som startet med A-stolpen som sitter 12 cm lengre frem enn på forgjengeren. Linjene fra det profilerte, opphøyde panseret følger takbuen i en “rask linje bakover til den går over i bakre støtfanger. Her bidrar også den integrerte spoileren over bakvinduet til et sportslig preg.

Snill front
Fronten har en klar likhet med C-Max, et “forsiktig og snilt utseende – i motsetning til enkelte andre bilmerker som fremstår som aggressive med en front som signaliserer nå-kommer-jeg-og-spiser-deg. Da vi konfronterer Claudio Messale, italiensk designansvarlig for både Focus og nye C-Max, med dette, sier han: – Vi ønsker at fronten på en Ford skal fremstå med eleganse fremfor aggressivitet. Den stilen som blant andre Peugeot har lagt seg på med fronten på 407 – med en slags rip-off fra Ferrari og Maserati – vil du neppe få se på noen Ford, sier Messale. Og vi er fristet til å legge til at i så fall var Ford Scorpio fra årsmodell 1995 den siste Forden som fulgte den designlinjen.

Interiøret med instrumenter og midtkonsoll er utformet mer tradisjonelt enn det var på første generasjon Focus. Som med eksteriøret har Ford tydeligvis ønsket å appellere mer til kundene som søker det stilige fremfor det trendy.

På veien viser Focus seg frem med en fin avstemning mellom tillitvekkende veigrep og behagelig fjæringskomfort. Både komforten og sikkerheten er bedre enn i første Focusgenerasjon – noe annet ville vært overraskende. Allerede før testresultatet foreligger, smiler Ford-folkene lurt da vi spør om Focus oppnår fem stjerner i NCAP-testen. I tillegg til seks kollisjonsputer er bilen utstyrt med ESP samt med pedaler som klapper sammen ved en kollisjon (tilleggsutstyr). Doble dørpakninger sørger for å redusere vindstøyen.

Bredt motorprogram
Fire bensinmotorer står på programmet, alle kombineres med femtrinns manuell kasse, bortsett fra den velkjente 1,6-literen med 100 hk som du kan få med automatgear. Helt ny er lettmetallmotoren med 1,6-liters volum, 115 hk ytelse og betegnelsen Ti-VCT (Variable Cam Timing). Den kombineres med femtrinns manuell gearkasse og er tilgjengelig på alle utstyrsvarianter unntatt Ambiente. Sistnevnte leveres bare med 1,4-liter bensinmotor som yter 80 hk. På Ambiente-nivået må du også betale 7500 kroner ekstra for klimaanlegg.

Hele fire dieselmotorer står på programmet: To med 1,6-liters volum (90 og 109 hk), en 1,8-liter med 115 hk samt en 2,0-liter med 136 hk. Alle kombineres med femtrinns manuelt gear bortsett fra 109-hesteren som også kan leveres med CVT-kasse som koster 15.000 kroner ekstra.

Nå har også Focus fått elektrohydraulisk styring, en av de mest vellykkede på markedet så langt, etter vår mening. Den er standard i kombinasjon med alle motorer bortsett fra 1,4-literen og den minste 1,6-liters bensinmotoren. Her er det fortsatt tannstang og konvensjonell servo som gjelder. I kombinasjon med kjørecomputer, det vil si på de dyrere modellene, er styreservoen regulerbar i tre trinn: Sport, komfort og standard.

Er folk flest veldig opptatt av kjøreegenskaper når de skal kjøpe familiebil? Hvis svaret er ja, blir Focus en bestselger i Norge, hvor kompaktklassen står sterkt og mange velger bil i denne klassen som familiens eneste bil. Ford selv er nok litt i tvil om Focus’ appell, for de regner med en markedsandel på 3 prosent, inkludert C-Max, mens Golf i år ligger tett oppunder 5-tallet. Hvis to kriterier samlet ligger til grunn for familiens valg, øker Focus’ mulighet for å nærme seg pallen: Kjøreegenskaper for far og den rommelige plassen for mor.

Regn med at Focus kommer med 4WD i løpet av tre år, sannsynligvis med en annen karosseriform, for eksempel på neste C-Max?

Ford Focus 1.6 Ti-VCT Trend 5-dørs
Pris:
kr. 228.900,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor, DOHC. 1596 ccm. 84 kW (115 hk) v/6000 o/min. 155 Nm v/4150 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 434 x 184 x 145 cm. Akselavstand: 264,0 cm. Egenvekt m/fører: 1322 kg. Tillatt totalvekt: 1710 kg.
Dekk: 195/65R15.
Bagasjerom: 385 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 10,8 sek
Toppfart: 190 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,64 l/mil
CO2-utslipp: 155 g/km
Konkurrenter: Golf, Corolla, 307, Astra etc.
Aktuell: I salg fra november, norsk lansering februar/-mars.

Powered by Labrador CMS