Seat Altea: Seat Altea: Sportslig fleksibil - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Seat Altea: Sportslig fleksibil
PRØVEKJØRT: I VAG-konsernet er spanske Seat gruppert sammen med Audi og Lamborghini, og skal appellere til oss som liker sportslig kjøring. Selv fleksibilen Altea viser friske takter.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 1 - 2005.

Altea er ikke en syvseter, og bagasjerommet er ikke imponerende rommelig – bare drøyt 400 liter. Men innenfor lengden på 4,3 meter er det god plass til fire voksne med bagasje. Den høyreiste sittestillingen og de store vindusflatene skaper inntrykk av storbil. Vindusviskerne har sin hvilestilling opp langs A-stolpen, noe som vil gi en og annen parkeringsvakt problemer med å plassere boten. Som på mange andre moderne biler er A-stolpen langt fremme og forstyrrer utsikten en del.

De utvendige linjene på Altea er friske og moderne, og markerer en ny stil hos Seat. Innvendig er det mer tradisjonelt og man kjenner igjen elementer fra Audi og Volkswagen. Det er lett å finne seg til rette bak det godt polstrede skinnrattet, som kan reguleres både i vinkel og lengde. Setene har fenomenal støtte alle veier, nesten som sportsseter. I kupeen er det oppbevaringsrom i alle mulige hjørner.

Vår prøvebil har den velkjente 1,9-liters pumpedyse dieselmotoren, som har krefter i massevis. Den bråker også noe voldsomt under akselerasjon, dessverre. Men i marsjfart er støynivået upåklagelig. Siden Altea deler plattform med nyeste Golf og A3 har den samme multilink bakhjulsoppheng. Det sørger for meget god fjæringskomfort og veigrep.

Det beste med Altea er kjøreegenskapene, som er blant de beste i klassen. Den er passe fast i fjæringen, styringen lar deg plassere bilen helt riktig i svingene, og samspillet mellom gearkasse og motor er svært godt. Altea er faktisk en nytelse å kjøre friskt på landevei, gjerne med tette svinger i kupert landskap.

Seat har kostet på antispinn og seks kollisjonsputer på alle modeller, og stabilitetskontroll og fartsholder på de to øverste utstyrsnivåene. Selv om innstegsmodellene er godt utstyrt, er det lurt å legge ut litt mer for de bekvemmeligheter som følger med utstyrsnivå Stylance og Sport-Up.

De andre motoralternativene er 1,6-liters og 2-liters bensinmotor med 102 respektive 150 hk, pluss en 2-liters dieselmotor med 140 hk. Den siste kan leveres med den flotte DSGgearkassa.

Seat Altea 1.9 TDI Stylance
Pris: kr. 274.800,-
Pris, basismodell: 259.900,-
Motor: 4-sylindret dieselmotor. 1896 ccm. 77 kW (105 hk) v/4000 o/min. 250 Nm v/1900 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 428 177 x 157 cm. Akselavstand: 258 cm. Egenvekt m/fører: 1480 kg. Tillatt totalvekt: 2005 kg.
Dekk: 205/55R16.
Bagasjerom: 409 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 12,3 sek
Toppfart: 183 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,54 l/mil
CO2-utslipp: 146 g/km

pic

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: