Volkswagen Golf GTI

IKKE BREEEMS!! Jeg klarer til slutt å overstyre hjernen og stuper inn i 90-graderskurven i 175. Slipper gassen et sekund, men er snart på’n igjen. Et kjapt blikk på nåla, viser nå 185. Og den stiger videre i takt med adrenalinnivået mitt.

Publisert Sist oppdatert

Golf GTI
Golf GTI

Først publisert i BIL 1 - 2005.

GTI-stolen gir god støtte for både sete og rygg. Føttene finner frem til aluminiumspedalene med gummi-innlegg og rattet justeres for optimalt grep, godt hjulpet av nydelige utposinger og to typer skinn – perforert ved både ti-på-to og ti-på-halvåtte. Tenningsnøkkelen vris om og motoren snerrer iltert. Herlig!

Vi er på Paul Ricard-banen i Syd-Frankrike, bak rattet på femte generasjon Golf GTI. Kan si oss enig med herrene i Wolfsburg som sier “Endelig en GTI som er tro mot røttene,” og setter et pennestrøk over de tre generasjonene som de har solgt i nærmere 1,5 millioner eksemplarer de 20 siste årene.

Den nye skal, som originalen, kun leveres med én motor, en 200-hesters TFSI som sprinter til 100 på 7,2 sekunder og har en toppfart på 235 km/t. Vi prøver begge deler, i trygge omgivelser på lukket bane, og tygger dekk for en liten formue i løpet av noen formiddagstimer.

Kjappe skift
Gearskiftene foretas kjapt med den manuelle versjonen, men DSG-kassa tenker enda mer logisk og skiftene går i rask rekkefølge, både opp og ned – sistnevnte med automatisk mellomgass som gir fra seg et herlig snerr.

Sport-innstillingen er ideell for bane og svingete landevei og tar de samme valgene som vi selv gjør, bare enda raskere. D-innstillingen er kjekk å ha, mindre aggressiv for behagelige langturer eller når du stanger i kø.

Hendlene bak rattet er logisk plassert og praktiske når du selv vil ha full kontroll. Aldri har vi kjørt en bil med en så ideell løsning som DSG-kassa, raskere enn manuell og med automatkassas fordel når du stanger i kø.

I GTI reduserer den attpåtil aks-tiden til 100 med tre tideler og holder forbruk og toppfart på samme nivå som den manuelle utgaven. Absolutt verd 16.000 kroner ekstra.

Som originalen er nye Golf GTI sprintvillig. Detaljer i eksteriør og interiør skiller den fra sine mer moderate søsken, men ikke dramatisk. Fronten er aggressiv med integrert spoiler, tåkelys og store luftinntak.

Spoileren over bakluka og sideskjørtene er nyttige hjelpemidler i høye hastigheter. GTI er senket med 15 mm, har fått sportsunderstell, kraftigere bremser med røde kalipere og to blanke eksosrør som gir godlåt og ekstra effekt.

De elektroniske hjelpemidlene er på plass og sørger for høyeste sikkerhetsnivå noensinne i GTIs snart 30-årige historie.

Innholdsrik
Ti forskjellige lakkfarger står på paletten, fire av dem helt spesielle for GTI. Bilen leveres med to eller fire dører og kommer med en rikholdig utstyrsliste.

Det inkluderer blant annet 17-tommers Denver spesialfelger med 225/45 R17 dekk, sportschassis, aluminium- og lærdetaljer i interiøret, sportsseter i spesialstoff, 6 kollisjonsputer, ESP, TCS og EDL samt tåkelys, regnsensor, to-sone klimaanlegg, radio/CD-spiller med 10 høyttalere og dekktrykk monitor.

Salgsmålet til Volkswagen er 15.000 GTI’er i 2005. Av disse skal etter planen 100 finne veien til Norge, noe som kan virke beskjedent i forhold til toppåret 1983 da det ble solgt nesten 1000 GTI her i landet.

Men situasjonen er en annen i dag hvor den møter konkurranse fra bl.a. Honda Civic Type-R, Megane Renault Sport og Toyota Corolla T-Sport.

VW Golf GTI:
Pris: kr 362.580
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1984 ccm. 147 kW (200 hk) v/5100 o/min. 280 Nm v/1800-5000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 422 x 176 x 147 cm. Akselavstand: 258 cm. Egenvekt m/fører (2/4-dørs): 1336/1372 kg. Tillatt totalvekt: 1900kg.
Dekk: 225/45R17W.
Bagasjerom: 350-1305 liter (VDA)
Tankvolum: 55 liter
Aks. 0–100 km/t: 7,2 sek.
Toppfart: 235 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,80 l/mil
CO2-utslipp: 192 g/km

Powered by Labrador CMS