-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
Hagen Bil AS:
Bilmekaniker/Servicetekniker
-
MyCar:
Innkjøper
Mazda MX-5: Sportslig og krevende
Klassisk åpen to-seter med bakhjulsdrift. MX-5, eller Miata, holder stilen etter 15 år.
Først publisert i BIL 10 - 2004.
Tiden går, det er faktisk 15 år siden Mazda lanserte MX-5. Senere har den gjennomgått en kraftig fornyelse i 1997/98 og en ansiktsløfting høsten 2000 som også inkluderte en økning fra 140 til 146 hester i 1,8-literen.
Førerplassen er intim, les trang, hvor de lengste av oss gjerne skulle hatt mer å gå på når det gjelder lengderegulering av setet. Det er ingen regulering av rattet, verken i lengde eller høyde. Det er også trangt til føttene ved pedalene, så hvis det er behov for panikk-fotarbeid er det ikke å anbefale større sko enn str. 43. Dessuten, langbente risikerer å kile fast kneet mellom rattet og døra – også her kreves sindige bevegelser.
Motoren krever turtall for å vise at de 146 hestene er hjemme. Rekkefireren er koblet sammen med en presis sekstrinns gearkasse som overfører kraften til bakhjulene. For å ha nevnt det, MX-5 kan også leveres med femtrinns manuell kasse eller firetrinns automat, men disse to variantene står ikke på prislisten hos den norske importøren.
Den knapt fire meter lange bilen er meget sportslig. Styringen er kontant og hjulopphenget, av typen Bilstein, er fast og stramt satt opp. Sistnevnte er godt hjulpet av hjuldimensjon 205/45R16, mens en litt høyere grad av komfort kan hentes med 195/50R15.
Støynivået er en sportsbil verdig, det gjelder både motorlyd, hjullyd og trafikkstøy – det vil si at støydemping ikke er kalesjens jobb. Kalesjen er forøvrig en helmanuell sak, skal det være klassisk roadster trengs ingen motorhjelp eller automatikk for å slå opp og ned taket. En kjapp og grei jobb som ikke krever makt, og som tar et drøyt minutt inkludert påknappingen av dekslet. Med trening kan det sikkert gjøres raskere.
Bagasjeplassen er fullt ut akseptabel – til cabriolet å være, og ulikt mange andre caber, er bagasjerommet helt uavhengig av om taket er oppe eller nede. Kalesjen har sin egen plass bak setene.
MX-5 utmerker seg verken med høy komfort eller rommelig plass – men den er en bil med sjarm. Det bekreftes av de entusiastiske meldingene på hjemmesiden www.mx-5.com. Som med de fleste bakhjulsdrevne ekvipasjer med litt mer enn gjennomsnittlig antall hester på stallen, kreves det at man holder stramt i tøylene. Kombinasjonen rundkjøringer og våt veibane kan for eksempel gi deg ubehagelig høy puls hvis du ikke er bevisst hva du har mellom hendene – spesielt hvis den venstre hånden stoppes brått av benet som allerede sitter fast mellom rattet og døra...
Mazda MX-5
Pris: kr. 317.000,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1840 ccm. 107 kW (146 hk) v/7000 o/min. 168 Nm v/5000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 398 x 168 x 123 cm. Akselavstand: 226,5 cm. Egenvekt m/fører: 1175 kg. Tillatt totalvekt: 1315 kg.
Dekk: 205/45HR16.
Bagasjerom: 145 liter (VDA).
Tankvolum: 50 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 8,4 sek
Toppfart: 208 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,89 l/mil
CO2-utslipp: 215 g/km