Smart forfour

Publisert Sist oppdatert

Smart forfour
Smart forfour

Innledning

Smart forfour er nært beslektet med Colt, blant annet er understell og motorer felles, men når det gjelder utseende, form og interiørløsninger er de to bilene svært ulike. Design er et stikkord for Smart (Swatch Mercedes Art), både utvendig og innvendig. Smart er en av meget få biler i dag som har to farger utvendig, og i interiøret har konstruktørene gjort utstrakt bruk av farger. Blant annet er det samme stofftrekket som i setene også brukt på dashbordet. Hvor smart det er med tanke på renhold, stiller vi oss tvilende til.

I førersetet, som kan vinkelreguleres ved å løfte/senke det i bakkant, finner vi god sidestøtte i ryggen og at Smart er den eneste av de tre testbilene som gir en viss sidestøtte til høyrebenet. Venstrefoten finner seg til rette på en akseptabelt bred fothviler. A-stolpen tar en del av sikten på skrå fremover, og her er det ikke noe ekstra vindu foran døra. Instrumentene er tydeligvis utformet med design som rettesnor fremfor funksjon, klokkene er små, og det er vanskelig å lese av speedometeret nøyaktig.

Det er manuell regulering av sidespeilene, men dette er neppe gjort for å spare penger, for det er likevel lagt strømledninger frem til speilene på grunn av innebyggede blinklys. Sidevinduene foran er elektrisk betjent, mens det er sveiv på bakdørene.

Som i Colt glir baksetet på skinner, slik at man kan prioritere benplass i baksetet eller bagasjeplass etter behov. I praksis er imidlertid fleksibiliteten langt dårligere enn i Colten, for her er baksetet en hel benk. Det er ikke delt, og det er heller ikke mulig å ta setet ut. Sitter det en person i baksetet bør dermed baksetet stå i bakerste posisjon, og resultatet er at bagasjerommets lengde bare er drøyt 30 cm.

I prinsippet er hjuloppheng og fjæring det samme i Smart som i Colt, men til tross for at Colten står på en lavere dekkprofil, oppleves Smart som noe mer stump – rett og slett noe mindre komfortabel. Styringen har akseptabel styrerespons, men er langt fra kontant. Gearskiftet er heller ikke fullt så presist som i Colt. Motoren er kvikk og villig, og spranget opp til Coltens 1,5-liter er ikke stort, men det merkes at den har 20 newtonmeter mindre å dra lasset med.

Smart scorer poeng på det sikkerhetsmessige. Den er den eneste av de tre konkurrentene som er utstyrt med antispinn og elektronisk stabilitetskontroll, ESP. Dette er absolutt et poeng med tanke på at biler i denne klassen gjerne er nummer-to-bil i familien, biler som ofte brukes til å kjøre barn til barnehage, skole og fritidsaktiviteter.

Smarts slektskap til Colt gjenspeiler også det faktum at heller ikke Smart er utstyrt med reservehjul eller jekk, kun en skumboks og luftkompressor som plugges til 12-volt.

FØRERMILJØ = 7
Særpreget på grunn av design og fargevalg, akseptabel sittekomfort. Instrumentene kunne vært mer lettleste.
PLASS/FLEKSIBILITET = 6
Bekvem benplass for fire personer, dårlig takhøyde bak. Beskjeden plass til bagasje. Den minst fleksible bakseteløsningen.
KOMFORT = 7
Akseptabel fjæringskomfort. Mest støy av de tre konkurrentene, hardt støybilde.
KJØREEGENSKAPER = 7
Noe stump, forholdsvis stabil på veien. Akseptabel styrerespons, noe slaskete gearskift.
YTELSER OG FORBRUK = 8
1,3-literen ligger midt på treet i dette selskapet, både på ytelse og forbruk.
SIKKERHET = 8
Ikke NCAP-testet, men pluss for ESP
PRIS OG UTSTYR = 9
Lavest pris og den eneste av de tre med ESP.

Poengene gjelder kun denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Honda Jazz
- Mitsubishi Colt
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS