-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mazda MX-5
Sommeren er anmarsj og da er få ting bedre å kjøre enn en klassisk roadster og det må ikke nødvendigvis bli dyrt. Det er et rikholdig bruktmarked.
Først publisert i BIL 5 - 1999.
Nå er det kanskje noen som vil protestere på at vi kaller Mazda MX-5 en klassiker. Den ble nemlig først vist frem i 1989. Men vil du ha en moderne, litt sportslig, men ikke for dyr eller spesiell åpen bil, er MX-5 førstevalget.
Sikkert kjøp
Fordi MX-5 ikke finnes i så mange eksemplarer på det norske markedet, blir vår prisoversikt noe usikker. Det er også noen hull i prisoversikten. Det er fordi MX-5 nesten ikke ble solgt i Norge fra 1993 til 1995. De fleste kjøpere valgte også 1,6-liters motor. Disse er derfor sterkt i overtall hvis du er på jakt etter en "norsk" bil. Men som alltid når det er etterspørsel etter en bil som det ikke finnes nok av i Norge, blir bruktimporten stor. Dette behøver ikke være noe negativt. Svært mange biler er tatt inn fra USA. Rust vil derfor sjeldent være et problem. Men kommer bilen fra de mest solrike statene i USA, kan kalesje, interiør og lakk være preget av solens herjinger.
Mazda MX-5 er godt sammenskrudd på typisk japansk hvis. Hvis eieren har avstått fra busekjøring og i tillegg har hatt bilen på jevnlig service, er det lite å frykte av mekaniske problemer selv om bilen har gått langt.
Dyr kalesje
Det man spesielt bør titte etter, er kalesjen. Den er dyr å erstatte. Bare bakruten i klar plast koster det 7.288 kroner å bytte på merkeverksted i Oslo. På biler fra før 1991 er bakruten sydd fast på en noe tungvinn måte. Det vil derfor koste noe mer å bytte denne. MX-5 har karakteristiske vippelykter foran. Skulle en av disse ta kvelden, koster det 2.300 kroner å bytter motor og hevemekanismen.
Motorutvalget begrenser seg til 1,6- og 1,8-liters motorer med 90, 115 eller 130 hester. Bortsett fra sylindervolum og effekt er motorene identiske og har to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. En riktig klassisk Twin Cam slik britene reklamerte med i sine MGer på 60-tallet. MX-5 har også en trivelig motor- og eksoslyd. Det var faktisk et prioritert område under utviklingen av bilen.
Bakhjulsdrift
Mazda valgte å holde seg til den klassiske formelen da de tegnet MX-5. Til glede for alle kjøreglade sjåfører fikk bilen derfor bakhjulsdrift. Motorene er ikke spesielt kraftige, men MX-5 veier lite. Kjøreytelser og kjøreegenskaper er derfor friske.
MX-5 ble produsert tilnærmet uforandret fra 1989 til 1997 da den ble avløst av en ny modell med stivere karosseri og andre forbedringer. MX-5 er svært populær og eierne steller godt med bilene sine. Det har derfor vokst frem en omfattende tilbehørsindustri. Det er ikke grenser for hva du kan få av sportsunderstell, karosseri- og interiørdetaljer i krom, aluminium eller karbonfiber. Siden motoreffekten i manges øyne er heller beskjeden finnes det også enorme mengder med trimmingsutstyr. Vi nevner i denne sammenheng at hvis du trimmer en bil som er registrert etter 1. januar 1996 må du betale avgift for de ekstra hestekreftene.
For den som vil, er mulighetene mange. Andre vil kanskje være like fornøyd med å nyte Mazdaens gode originale egenskaper. Nemlig gleden ved å gli gjennom sommerlandskapet med vind i håret og vissheten om at bilkjøpet ikke tømte lommeboka fullstendig.