Honda CR-V

Honda CR-V startet bølgen av “offroad light for alvor, og Ola og Kari hev seg uti. Nå er mange på jakt etter brukte eksemplarer.

Publisert Sist oppdatert

CR-V
CR-V

Først publisert i BIL 9 - 2003.

Toyota RAV4 var først ute, men hadde for snau plass. CR-V (Compact Recreation Vehicle) kom i 1997, og var hakket større på alle bauger og kanter. Med pris godt under 300.000 kroner kostet den ikke stort mer enn vanlige tohjulsdrevne stasjonsvogner i mellomklassen. Og med CR-V fikk du full femseter til samme pris som toseters varebilutgaver av større terrengbiler. Da ble valget lett for mange.

CR-V solgte best de første årene, da den regjerte omtrent alene i sin klasse. Bruktbiler fra perioden 1997–1999 er lett å komme over, men vent deg ikke lave priser av den grunn. Denne bilklassen er blitt voldsomt populær, og derfor går bruktbilene fort unna. Prisene ligger høyt og stabilt, og heller ikke på privatmarkedet dukker røverkjøpene opp.

Lær deg forskjellen på A og B. CR-V av A-typen har snaut utstyr, mens B-typen har ABSbremser, manuelt klimaanlegg, fjernbetjent sentrallås, alu-felger og ofte soltak, altså en mye mer komplett doning. Derfor ligger bruktprisen gjerne 10–15 tusenlapper høyere.

Bunnsolid kvalitet
Som med alle bruktbiler gjelder det å sjekke tilstanden nøye, men generelt viser CR-V minimalt med svakheter. Statistikkene avslører at CR-V er bedre enn gjennomsnittet på omtrent alle felter. De fleste CRV av første generasjon ble bygget i Japan, først mot slutten kom det biler fra England.

Eierne er minst fornøyd med forbruket. En høy og tung bil med firehjulsdrift krever drivstoff, så snittforbruket ligger rundt en liter på mila. Merk deg at automat-versjonen ikke drikker særlig mer, henholdsvis 1,00 og 1,02 liter på blandingskjøring. Automatens mer langbente utveksling virker positivt på langkjøring, både for forbruk og støynivå. CR-V automat ligger gjerne 8.000 kroner høyere i bruktpris.

En 97-modell automat
Vår utvalgte CR-V er nettopp en automat, en dyprød 97-modell B-type med 123.000 kilometer bak seg. Prisen er 199.000 kroner ferdig registrert fra en ikkemerkeforhandler. Komplett Defaanlegg hører med.

NAF-tester Øyvind Opheim merker litt “rusk i kraftoverføringen ved kraftig gasspådrag, men dette er visstnok bare en skjønnhetsfeil.

Så inn i hallen og opp på bukken: – Ikke noen europeer, dette, er hans kommentar til det totale fravær av oljesvetting. Han finner litt slark i foringene på de nedre bærearmene i bakstillingen, men de må ikke byttes ennå. Bakre eksospotte har en lekkasje. Punktum – bortsett fra slitte fordekk, og en del merknader på det kosmetiske plan. Høyre speilhus har en lakkskade. Panseret og venstre side er fagmessig omlakkert. Plastlisten ved venstre hjulbue foran er løs. Bilens underside bærer lite tegn på rust. Den kompliserte multilink-forstillingen er i orden, men reparasjoner kan bli dyre når den slites etter et par hundre tusen kilometer.

– Bilen er god, og prisen helt OK, er Opheims klare dom.

En praktiker
Sport Utility Vehicle er noe helt annet enn en sportsbil. I CR-V får du riktignok med deg utstyret ut på sportsaktiviteter, men kjøreegenskapene er langt fra sporty. Normalt drar bilen på forhjulene. Bakhjulsdriften slår inn når det trengs, og ved litt brutal kjøring merkes det godt. Men den kommer seg fram på vanskelige veier, og bakkeklaringen er større enn på en vanlig personbil. CR-V egner seg ikke til terrengkjøring, den mangler sperrer og reduksjonsgear.

Fører og passasjerer sitter høyt med god oversikt. Lange førere ønsker bedre lårstøtte. Betjeningen krever lite hodebry. Pusserhendelen må dessverre vris, altså må hånda løftes fra rattet. Stegene på automatens gearvelger sitter tett og krever finfølelse.

Med sine 128 hestekrefter er to-liters VTEC-motoren med variable ventiltider et klart plusspunkt. Den er kjapp og sterk, og går stille og pent i norsk fart. Forbikjøring 70–100 km/t går på 6,9 sekunder med spaken i Drive. Den manuelle bruker 6,0 sekunder i tredje gear, 8,4 i fjerde og 12,2 i femte.

Baksetet har god plass, og atkomsten går lett gjennom de høye dørene. Bagasjerommet er nokså lavt, og den delte bakluken har sine ulemper. Småtteri kan lettvint tas ut og inn gjennom bakruten, men nedre del svinger ut til siden, en ulempe når det kjøres med henger. Og glem sykkelstativ på hengerkula.

I 2002 kom ny generasjon CR-V etter samme oppskrift. Den har større bagasjerom, mer presise kjøreegenskaper og oppgradert motor med 150 hester. Størrelse og stil ble beholdt, og salget for til værs igjen. Never change a winning team.

Tekniske data

Powered by Labrador CMS