Peugeot : Peugeot på tre - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Peugeot på tre
For en som har kjørt trehjuling siden tidenes morgen, er det klart Peugeot treffer riktig når de forteller at deres egen konseptbil til Frankfurtutstillingen er bygget etter oppskriften: To foran og ett bak. 20Cup heter den.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Det eneste jeg har å utsette på det nye Peugeot-konseptet, er at den er forhjulsdrevet. Det er selvfølgelig en grei løsning, hiv en 206-drivlinje lavt nede foran og sørg for at det svinghjulsopphengte bakhjulet nesten ikke har noe å gjøre.

Men en riktig trehjuls-oppskrift fra de tidligste Morgan-dager (og det fantes en lang rekke slike biler i Frankrike i gamle dager også, kjære Peugeot) er at forhjulene styrer og det ene bakhjulet driver.

Med masse dreiemoment på det stakkars hjulet der bak kan man få til de mest fantastiske oppstell, og hvis man samtidig justerer bremsene slik at pedalen nesten utelukkende er av interesse for forhjulene, mens en presis håndbrems utelukkende er ment for bakhjulet, kan man kan skrive om hele den boken man trodde het kjøreglede. Her har du nemlig en ny dimensjon.

Akkurat denne oppskriften har jeg imidlertid bare opplevd på Husets egen Røde Rotte. På de gamle Morganene jeg har kjørt har jeg vært for opptatt av å betjene tretten forskjellige betjeningsorganer bare på rattet (blant annet en gass som drar til i høyresvinger, men som kan kutte ut motoren til venstre), og de prototypene jeg har kjørt (VW Scooter, Mercedes Carver) har vært for sanitized til å kunne gi noen følelse av flærr.

Kanskje Peugeot kan endre på dette?

Deres Frankfurtbil ser i hvert fall strålende ut. 

Foran er den en utvilsom Peugeot, bakover blir den mer og mer en motorsykkel, til det hele ender i et 377/71 dekk. Motoren er et resultat av det ferske samarbeidet mellom PSA og BMW, for første gang fremvist i full offentlighet. 170 hester med turbo, og med en sekstrinns klikk-klakk-kasse, burde man få litt ekstra tid til å konsentrere seg om for eksempel det nydelige cockpitaktige interiøret.

Det hele veier 500 kg, på tross av masse lette materialer, så den er for tung til å hete motorsykkel i vognkortet. Men det er en del ekstra utstyr som legger på noen kilo her og der. For eksempel en touch-skjerm der man dels kan betjene for eksempel lys, eller stereo fra, men der man også kan hente opp GPS-genererte verdier som for eksempel toppfart, aks eller sideakselerasjon.

Peugeot har hatt antydninger av morsomme motorsykkel-deriverte konsepter i det siste. Men denne er nok den aller morsomste.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: