BMW 3-serie Touring: Bayersk bakende

De smarte velger stasjonsvogn – BMW 3 Touring er bilen for den voksende gruppen som vil ha en allbruksbil med personbilens kjørekomfort.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BIL 10 - 2005.

BMWs stasjonsvogner skiller seg ut fra de fleste andre. Bilene er mer sportslige, og nykommeren har en baksetekomfort som få konkurrenter når opp til. Bagasjevolumet er økt med 25 liter fra forrige modell, og hvis bakseteryggen legges ned er lastevolumet hele 1385 liter, 40 liter mer enn før. Bakluka kan deles i to ved innlasting, man kan åpne bare vinduet eller hele døren – praktisk og lettvint.

Motorprogrammet er som for sedanen som ble lansert i vår, tre bensinmotorer og to dieselmotorer. Foreløpig er 320i minstemann, en rekkefirer med 150 hk, men de andre bensinmotorene er seksere. Felles for dem alle er at drivstoffforbruket er redusert sammenlignet med tidligere modeller, samtidig som effekten er økt. En modell som skiller seg ut som en virkelig langturbil er den nye BMW 330 diesel med en kraftsekser med hele 231 hk og en toppfart på 248 km/t. Når akselerasjon fra 0 til 100 km/t går unna på 6,8 sekunder og bilens forbruk ved normalkjøring er 0,67 liter pr mil, er dette et bilde på hva moderne dieselmotorer kan by på. Det er kraft, komfort og ikke minst ytelse som ikke bare overgår hva som finnes i de fleste andre dieselbiler, men som også parkerer mange bensindrevne luksusbiler.

Bare baken endret
BMW er blitt en betydelig produsent av stasjonsvogner eller “Touring som de kaller bilene. Den første kom i 1988 som 316i med 94 hk, en modell som ble laget nesten uendret fram til 1994. I 1995 kom ny modell som varte til 1999 – og da kom dagens. Så si ikke at BMW skifter modellene ofte. De har modeller som ikke eldes med antall år. Det er en av grunnene til at modellene holder seg så utrolig bra i bruktmarkedet.

Det er selvfølgelig lastevolumet og bakparten som skiller stasjonsvognen fra sedanen. Kjørekomfort, innredning, førerplass er identisk med hva som finnes i sedanen. Stasjonsvognen har sin egen profil – den kan aldri forveksles med en “kjedelig varebil”. Du sitter lavt,
noe som bidrar til en sportslig følelse, bilen oser av kjørekomfort og leveres standard med seks gear. Kjøreegenskapene har fin balanse, styringen er direkte og presis og gir fin styrefølelse – selv uten Active Steering som betyr nær 15.000 kroner i merpris og mer kontant styring i høyere hastigheter. Bilen har naturligvis dekk som kan kjøres på etter en punktering.

Ingen skal beskylde BMW for å drive med lavpris. Den nye BMW 320i vil koste fra rundt kr 375.000. Det er på samme nivå som Mercedes C-Klasse – men er dyrere enn Audi A4 Avant og Volvo V50. Neste år kommer det en billigere modell – BMW 318i Touring. Dessuten kommer bilen også med firehjulstrekk.

BMW 320i Touring:
Pris:
kr. 375.000,–
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1995 ccm. 110 kW (150 hk) v/6200 o/min. 200 Nm v/3600 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 452 x 182 x 142 cm. Akselavstand: 276 cm. Egenvekt m/fører: 1505 kg. Tillatt totalvekt 1970 kg. Tilhengervekt 1400.
Dekk: 205/55R16.
Bagasjerom: 460/1385 liter (VDA).
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 9,4 sek.
Toppfart: 218 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,76 l/mil.
CO2-utslipp: 182 g/km
Konkurrenter: Audi A4 Avant, Mercedes CKlasse og Volvo V50.

Powered by Labrador CMS