Mazda 6 oppgradert

Mazda 6, bilen som igjen gjorde Mazda til en bil for massene, har hatt sin lille midt-livs krise og vært gjennom faceliftkværna. Godt resultat, Mazda 6-appealen har økt vesentlig.

Publisert Sist oppdatert

Mazda 6

Først publisert i BIL 10 - 2005.

For Norge er kanskje den største nyheten at nå blir bilen tilgjengelig med to 2-liters dieselalternativer. Tro det eller ei, men i Europa har nesten halvparten av alle sekserne Mazda har solgt vært utstyr med diesel. I Norge har dieselandelen vært tilnærmet null.

Etter å ha kjørt de nye motorene kjennes det som om importørens anslag på 25% dieselandel i et normalår er i laveste laget. For dette er glimrende maskiner. Av en eller annen grunn er det Mazdas egne konstruksjoner, i stedet for at de har gravd og funnet passende maskiner i Fords delekiste. Men Mazdafolk vi snakker med sier med overbevisning at det er viktig for Mazdas identitet at de selv står for konstruksjon og utvikling av sentrale komponenter. Selv om det koster penger.

Motorene er på 2 liter, sprøyter inn ved hjelp av en common rail, er utstyrt med partikkelfilter og er koblet opp mot en praktfull ny sekstrinns gearkasse som standard. Nå har ikke Mazda gått like langt ned som Toyota, men med et kompresjonsforhold på 16,7:1 begynner også de å senke kompresjonsforholdet på sine dieselmotorer for å sikre en litt mykere gange, uten den typiske harde direkte-innsprøyta dieselknakkingen. Det man der mister i effekt kompenseres i stor grad av nye, vari-geometri turboer.

Lavt lydnivå var også en detalj jeg trodde tilhørte de nye dieselmotorene. Men akkurat der viser det seg at lavt lydnivå tilhører den faceliftede modellen. For det er ikke bare utenpå ting har skjedd. En del av den beskjedne vektøkningen kommer av masse nytt isoleringsmateriale, du kan merke det på gulvmatter som er blitt tykkere på kritiske steder. Også festepunktene for motor og opphengning er endret, delvis med lavere støynivå som formål.

Utvendig ser du at det er en “ny modell først og fremst ved at fronten er blitt enda tydeligere Mazda. Større logo og meget mer forkrommet overleppe. Ser du veldig nøye etter vil du finne annerledes felger og litt endrede støtfangere, men da skal du virkelig kunne denne modellen.

Innvendig har det også skjedd ting. Tilsynelatende metalldetaljer i interiøret er visstnok med på å heve inntrykket, for meg er det viktigere med nye knapper som knepper med en tilfredsstillende følelse, nye dørhåndtak du har en følelse av virkelig å kunne gripe, og armlener du virkelig kan lene armen på. Det skal utrolig lite til før du får en følelse av såkalt kvalitet. Oppfattet kvalitet, heter det, og kan ofte koste mer å bygge inn enn virkelig kvalitet.

Det er vel verd å nevne at også bensinmotorene får den nye sekstrinns gearkassen og at det finnes en automatkasse for de som ikke har behov for den herlige, kjappe klikk-klakk følelsen den nye kassa gir. For øvrig er denne modellen utstyrt med en liste over ekstrautstyr som er lengre enn noensinne. Senkesett fra Eibach, moduloppbygd, overklasse stereosystem eller tilsynelatende quick-fill tanklokk i børsta aluminium er bare noen av elementene.

De første bensinmodellene av den nye generasjonen er for lengst i landet, og det vil komme diesel-brennere i løpet av året. Prisene er imidlertid klare. Bensin begynner på 254.900 kroner og diesel på 304.900. Tillegg for stasjonsvogn blir 6000 kroner, og importøren regner med at 65% av alle sekserne vil være stasjonsvogner og bare 7% sedaner.

Det skal ikke ta lang tid før vi kan gi deg en prøvekjøring av den ny.

Powered by Labrador CMS