-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mazda 6 oppgradert
Mazda 6, bilen som igjen gjorde Mazda til en bil for massene, har hatt sin lille midt-livs krise og vært gjennom faceliftkværna. Godt resultat, Mazda 6-appealen har økt vesentlig.
Først publisert i BIL 10 - 2005.
For Norge er kanskje den største nyheten at nå blir bilen tilgjengelig med to 2-liters dieselalternativer. Tro det eller ei, men i Europa har nesten halvparten av alle sekserne Mazda har solgt vært utstyr med diesel. I Norge har dieselandelen vært tilnærmet null.
Etter å ha kjørt de nye motorene kjennes det som om importørens anslag på 25% dieselandel i et normalår er i laveste laget. For dette er glimrende maskiner. Av en eller annen grunn er det Mazdas egne konstruksjoner, i stedet for at de har gravd og funnet passende maskiner i Fords delekiste. Men Mazdafolk vi snakker med sier med overbevisning at det er viktig for Mazdas identitet at de selv står for konstruksjon og utvikling av sentrale komponenter. Selv om det koster penger.
Motorene er på 2 liter, sprøyter inn ved hjelp av en common rail, er utstyrt med partikkelfilter og er koblet opp mot en praktfull ny sekstrinns gearkasse som standard. Nå har ikke Mazda gått like langt ned som Toyota, men med et kompresjonsforhold på 16,7:1 begynner også de å senke kompresjonsforholdet på sine dieselmotorer for å sikre en litt mykere gange, uten den typiske harde direkte-innsprøyta dieselknakkingen. Det man der mister i effekt kompenseres i stor grad av nye, vari-geometri turboer.
Lavt lydnivå var også en detalj jeg trodde tilhørte de nye dieselmotorene. Men akkurat der viser det seg at lavt lydnivå tilhører den faceliftede modellen. For det er ikke bare utenpå ting har skjedd. En del av den beskjedne vektøkningen kommer av masse nytt isoleringsmateriale, du kan merke det på gulvmatter som er blitt tykkere på kritiske steder. Også festepunktene for motor og opphengning er endret, delvis med lavere støynivå som formål.
Utvendig ser du at det er en ny modell først og fremst ved at fronten er blitt enda tydeligere Mazda. Større logo og meget mer forkrommet overleppe. Ser du veldig nøye etter vil du finne annerledes felger og litt endrede støtfangere, men da skal du virkelig kunne denne modellen.
Innvendig har det også skjedd ting. Tilsynelatende metalldetaljer i interiøret er visstnok med på å heve inntrykket, for meg er det viktigere med nye knapper som knepper med en tilfredsstillende følelse, nye dørhåndtak du har en følelse av virkelig å kunne gripe, og armlener du virkelig kan lene armen på. Det skal utrolig lite til før du får en følelse av såkalt kvalitet. Oppfattet kvalitet, heter det, og kan ofte koste mer å bygge inn enn virkelig kvalitet.
Det er vel verd å nevne at også bensinmotorene får den nye sekstrinns gearkassen og at det finnes en automatkasse for de som ikke har behov for den herlige, kjappe klikk-klakk følelsen den nye kassa gir. For øvrig er denne modellen utstyrt med en liste over ekstrautstyr som er lengre enn noensinne. Senkesett fra Eibach, moduloppbygd, overklasse stereosystem eller tilsynelatende quick-fill tanklokk i børsta aluminium er bare noen av elementene.
De første bensinmodellene av den nye generasjonen er for lengst i landet, og det vil komme diesel-brennere i løpet av året. Prisene er imidlertid klare. Bensin begynner på 254.900 kroner og diesel på 304.900. Tillegg for stasjonsvogn blir 6000 kroner, og importøren regner med at 65% av alle sekserne vil være stasjonsvogner og bare 7% sedaner.
Det skal ikke ta lang tid før vi kan gi deg en prøvekjøring av den ny.