-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Seat Léon: Særpreget, spansk og sportslig
Nye León er en sportslig femdørs kombikupé som i forhold til dagens modell har lagt på seg i alle retninger. I januar er den klar for det beskjedne norske forhandlernettet.
Først publisert i BIL 10 - 2005.
Seat León kan sies å være den spanske produsentenes utgave av Golf, ved at den er basert på samme plattform, men León er langt fra noen Golf-kopi. Karosseriet har sin egen, særpregede form – basert på Salsa-konseptbilen – og viktige detaljer i hjulopphenget, som stabilisatorstag, fjærer og dempere, er forskjellige fra Golf. I forhold til den forrige León-modellen, som kom i 1999, er akselavstanden strukket 6,7 cm.
Nykommeren har ellers lagt på seg 13 cm i lengden, 2,5 cm i bredden og 2 cm i høyden. Dette har først og fremst kommet benplass og kupévolumet til gode, for bagasjerommet er bare én liter større enn før. Når bakseteryggene legges ned, øker lastekapasiteten fra 341 til 1166 liter.
Sitter lavt
Førermiljøet er kompakt, faktisk litt trangt mellom dør og midtkonsoll. Bilen har en høy skulderlinje, så du har samtidig følelsen av å sitte nede i bilen. Selv om dashbordet og midtkonsoll er laget spesielt for León, har det klare likheter med hva vi finner i Altea. Som på Altea er også
León utstyrt med vinduspussere som parkerer seg automatisk i vertikal posisjon. Det vil si at de står langs A-stolpen og er usynlige når de ikke er i bruk.
Håndtaket på bakdørene er skjult, det er integrert i dør- og vindusrammen ved C-stolpen på samme måte som på blant andre Alfa 156. For å få til denne løsningen i praksis er vinduene i bakdørene laget av polykarbonat, ikke av glass.
León lanseres med fire velkjente motoralternativer kombinert med fire utstyrsnivåer (Reference, Sport, Stylance og Sport-up). Den største bensinmotoren kan kombineres med enten sekstrinns manuell kasse eller Tiptronic-gear, mens den største dieselmotoren kan sjaltes med manuell kasse eller DSGgear. Begge de to minste motorene er kombinert med femtrinns manuelt gear. 16-tommers hjul med dekkdimensjon 205/55 er standard, og det er skivebremser på alle fire.
Flere forhandlere
Det er ikke lett å selge biler uten et bredt forhandlernett. Sånn sett er det forståelig at Seat Nordic ikke vil gi oss noe salgsmål for den nye León i Norge, for det er først i løpet av høsten at Seat regner med å ha på plass noen flere forhandlere enn de fire de har hatt etter at Seat selv overtok distribusjonen her i landet. Uansett blir ikke den nye León lansert i de nordiske landene før i januar, mens den er ute hos kundene allerede i september i de fleste andre land i Europa. At introduksjonen ligger så langt frem i tid, betyr også at prisene ikke er fastsatt, men vi har fått en antydning om at prisen vil ligge lavere enn for Seat Altea.
En Cupra-versjon av León kommer, men nøyaktig tidspunkt er ikke gitt. Derimot kommer det ingen 4WD-utgave, Audi skal få ha quattro-markedet i fred for ytterligere intern konkurranse.
Dette er Seat León:
Lengde: 431,5 cm. Bredde: 176,8 cm. Høyde: 145,8 cm. Akselavstand: 257,8 cm. Sporvidde f/b: 153,3/151,7 cm. Bagasjeromvolum: 341 liter. (VDA). Tankvolum: 55 liter.
De to minste motorene (1.6 bensin og 1.9 TDI) har 5-trinns manuell gearkasse, de to største har 6-trinns.