Saab 9-3 1,9 TID Linear

Saab 9-3 1,9 TID Linear

Saab 9-3 1,9 TID Linear

Saab 9-3 1,9 TID Linear

Saab 9-3 1,9 TID Linear

Saab 9-3 1,9 TID Linear

Saab 9-3 1,9 TID Linear

Saab 9-3 1,9 TID Linear

Saab 9-3 1,9 TID Linear

Saab 9-3 1,9 TID Linear

Saab 9-3 1,9 TID Linear

Saab 9-3 1,9 TID Linear

Saab 9-3 1,9 TID Linear

Saab 9-3 1,9 TID Linear

Saab 9-3 Aero

Saab 9-3 Aero

Saab 9-3 Aero

Saab 9-3 Aero

Saab 9-3 Aero

Saab 9-3 Aero

Saab 9-3 Aero

Saab 9-3 Aero

Saab 9-3 Aero

Saab 9-3 Aero

Saab 9-3 Aero

Saab 9-3 Aero

Saab 9-3 Aero

Saab 9-3 Aero

Saab 9-3 Aero

Saab 9-3: Variasjoner over et tema

Saab 9-3 Sport Sedan leveres med et godt utvalg av motorer og utstyrsnivåer. Vi tok for oss to av ytterpunktene.

Publisert Sist oppdatert

Vi startet med rimeligste dieselvariant, 1,9 TID i utstyrnivå Linear, en typisk firmabil. I kjent Saab-tradisjon er bilen utstyrt med gearlås, men heldigvis for uinnvidde sitter ikke lenger nøkkelen på gulvet mellom setene.

Dashbordet er overdådig med en rekke knapper og innstillingshjul for klima- og audioanlegg. Vi finner greit frem til knappene vi har behov for, men kan det virkelig være behov for så mange av dem? En elegant detalj i dashbordet er koppeholderen som ligger helt skjult i dashbordet til den hentes frem med et lett trykk på en knapp.

Vi har alltid forbundet Saab med gode seter, men så er ikke tilfelle i denne bilen som nærmest er blottet for støtte for både rygg og bak. Som på mange konkurrenter savner vi muligheten for å kunne vippe setet for å finne en optimal sittestilling. Både A-, B- og C-stolpene er så kraftige at de hemmer utsyn i alle retninger.

Bilen er velutstyrt, men ikke mer enn den bør være i forhold til konkurrenter i den prisklassen. På kalde dager fungerer varmeapparatet imponerende bra. Saaben er utstyrt med en rekke praktiske oppbevaringsrom og totalt sett gir den en god kvalitetsfølelse.

På landevei er den godt dempet for hjul- og vindsus, men ikke så godt at ikke diesellåten fra motoren er fremtredende. Vi har tidligere latt oss imponere av 150-hesters dieselmotoren i Opel Astra, men 120-hesteren i denne bilen er slapp og lite samarbeidsvillig utenfor et svært begrenset register. Den 6-trinns manuelle gearkassen er presis og kontant, men hadde fortjent en mer samarbeidsvillig motor.

Aero
Vi legger på 170.000 kroner og entrer en 9-3 Aero med automatgear. Her finner vi skikkelige seter slik vi forventer i en Saab. Sportsseter trukket i skinn med god sidestøtte og rikelig med reguleringsmuligheter (elektrisk). Dashbordet er i hovedsak det samme som på billig-modellen, om mulig med enda flere knapper.

Turbomotoren med 210hk og et dreiemoment på 300 hester er trekkvillig over et stort register, med ingen direkte bombe. Listen over standardutstyr er omfattende og kvalitetsfølelsen høy. 225/45 R17 dekk gir imidlertid mye tilbakemeldinger i form av rumlig og klapring på ujevn veibane.

Vær også oppmerksom på at ”fotside skjørt rundt hele bilen gjør at du gjerne fungerer som brøytebil på umåkede vinterveier.

Mellom disse ytterpunktene kan du velge mellom flere bensin- og dieselmotorer, og dermed finner du sikkert en modell som tilfredsstiller både behov og innhold i lommebok, eller i alle fall et kompromiss du kan leve med.

Powered by Labrador CMS